Samverkan mellan fritidshem och hem efter pandemin.
En kvalitativ studie kring föräldrasamverkan.
Abstract
Eftersom skolan har ett ansvar att arbeta för ett systematiskt kvalitetsarbete samt utvecklande
arbete blir bristen på forskning kring fritidshemmet käppar i hjulet för detta. När
coronapandemin 2020-2022 drabbade världen blev kontakten mellan skolan och hemmet
annorlunda än den varit innan. Syftet med denna studie är att undersöka hur personal på
fritidshem talar om och beskriver hur fritidshemmets kontakt med elevernas hem sett ut innan
och efter pandemin samt om denna har förändrats. Studien har genomförts med
semistrukturerade gruppintervjuer på totalt fem skolor i Västra Götaland. Det deltog sammanlagt
tolv personer som arbetar på olika fritidshem med olika åldrar och förutsättningar. I intervjuerna
berättade de olika lärarna om sina tolkningar av begreppet samverkan och gav exempel på hur
samverkan kan se ut från sitt yrkesliv, både före och efter pandemin. Resultatet visade att
personal som arbetat på fritidshem uttrycker hur den digitala kontakten har utvecklats under
pandemin och att föräldrar än idag främst för kontakt via telefon och på skolornas digitala
plattformar. Samverkan mellan personalen och hemmet beskrivs som att den tidigare inte sett ut
på detta sätt och att samtalen ansikte mot ansikte minskat markant. Undantag för detta påstående
var de som arbetar med barn i tredje klass och uppåt, samt personal som arbetade på en skola i ett
område med hög socioekonomisk status. Där berättade personalen att föräldrarna sökte kontakt
lika lite respektive mycket som de gjorde innan pandemin 2020-2022.
Degree
Student essay
Collections
Date
2023-10-19Author
Skoglund, Edvin
Palmgren, Hanna
Keywords
coronapandemin, fritidshem, fritidshemslärare, fritidshemspersonal, föräldrasamverkan, samverkan med hemmet, kvalitativ studie
Language
swe