Boksamtal och språkutveckling i förskolan - en kvalitativ studie med tre olika barnböcker
Abstract
Syftet med studien är att undersöka hur boksamtal och samspel kan bli ett verktyg för barns
utveckling av språket. Våra forskningsfrågor är: Hur anser pedagoger att
boksamtal/dialogisk läsning bidrar till barnens språkutveckling?, Hur upplever pedagoger
att ikonotexten påverkar barns förståelse av en bok? och Ser vi någon skillnad i samspelet
mellan barnen och förskolläraren om boken är en bilderbok jämfört med bildberättelse eller
en illustrerad småbarnsbok?
Studien är kvalitativ eftersom metoderna vi har använt är intervjuer med två förskollärare och
sex videoobservationer av boksamtal förskollärarna har haft med en liten barngrupp. I urvalet
av barnböcker har vi valt en illustrerad småbarnsbok, “Pippi hittar en spunk”, en bilderbok,
“Olle och Bolle på museum”, samt en bildberättelse, “Hundpromenaden”. Studien bygger på
det sociokulturella perspektivet. Den ryska psykologen Vygtoskij menar att centralt i
perspektivet blir samspelet med barnet och hur barnets språk utvecklas i omgivningen
Våra resultat visar att pedagogens roll är av stor vikt för att skapa ett samspel mellan barn och
pedagog. Samspelet i sig möjliggör en ökad språkutveckling hos barnen, därför har vi inte
noterat en större skillnad beroende på vilken barnbok som används. Pedagogens
förhållningssätt samt ett fortsatt arbete med en och samma bok är avgörande för att det ska
kunna ske någon form av språklig utveckling hos barnen.
Degree
Student essay
Collections
Date
2023-10-19Author
Lönngren, Anna
Rignell, LIsa
Olofsson, Liza
Keywords
Förskola, boksamtal, barnböcker, språkutveckling, samspel
Language
swe