• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Boksamtal och språkutveckling i förskolan - en kvalitativ studie med tre olika barnböcker

Abstract
Syftet med studien är att undersöka hur boksamtal och samspel kan bli ett verktyg för barns utveckling av språket. Våra forskningsfrågor är: Hur anser pedagoger att boksamtal/dialogisk läsning bidrar till barnens språkutveckling?, Hur upplever pedagoger att ikonotexten påverkar barns förståelse av en bok? och Ser vi någon skillnad i samspelet mellan barnen och förskolläraren om boken är en bilderbok jämfört med bildberättelse eller en illustrerad småbarnsbok? Studien är kvalitativ eftersom metoderna vi har använt är intervjuer med två förskollärare och sex videoobservationer av boksamtal förskollärarna har haft med en liten barngrupp. I urvalet av barnböcker har vi valt en illustrerad småbarnsbok, “Pippi hittar en spunk”, en bilderbok, “Olle och Bolle på museum”, samt en bildberättelse, “Hundpromenaden”. Studien bygger på det sociokulturella perspektivet. Den ryska psykologen Vygtoskij menar att centralt i perspektivet blir samspelet med barnet och hur barnets språk utvecklas i omgivningen Våra resultat visar att pedagogens roll är av stor vikt för att skapa ett samspel mellan barn och pedagog. Samspelet i sig möjliggör en ökad språkutveckling hos barnen, därför har vi inte noterat en större skillnad beroende på vilken barnbok som används. Pedagogens förhållningssätt samt ett fortsatt arbete med en och samma bok är avgörande för att det ska kunna ske någon form av språklig utveckling hos barnen.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/78856
Collections
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
View/Open
LÖXA2G_V23_Anna Lönngren Liza Olofsson Lisa Rignell.pdf (876.5Kb)
Date
2023-10-19
Author
Lönngren, Anna
Rignell, LIsa
Olofsson, Liza
Keywords
Förskola, boksamtal, barnböcker, språkutveckling, samspel
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV