• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Musik i fritidshem

En semi-strukturerad intervjustudie om musikens syfte i fritidshemmet enligt grundlärare i fritidshem med inriktning musik.

Abstract
Musikens roll i fritidshemmet är generellt sett ett område där det finns en betydligt liten mängd forskning om hur musik används inom fritidshemmets kontext. Syftet med vår studie är att undersöka hur musikundervisning konstrueras i fritidshem i ett didaktiskt perspektiv, enligt grundlärare i fritidshem med inriktning musik. Vidare syftar studien till att undersöka vilka olika förutsättningar som påverkar möjligheterna att bedriva olika sorters musikundervisning i fritidshemmet. Studien har genomförts med en kvalitativ metod, där semi-strukturerade intervjuer har genomförts med sju respondenter varav alla har kompetensen grundlärare i fritidshem med inriktning musik. Intervjuerna har gjorts via ljud/bildupptagning i zoom eller på plats, utifrån en intervjuguide som utformats baserad på våra frågeställningar. Studiens teoretiska grund baseras på socialkonstruktionism, musikdidaktik och didaktik för att få en fördjupad förståelse för hur musiken används i fritidshemmet samt hur ny kunskap uppkommer i det sociala sammanhanget. Teorierna används i syftet att se mönster och jämförelser mellan hur lärare utövar ämnet i olika sammanhang och för att se vilka ramfaktorer som påverkar verksamheten. Resultaten beskriver likheter och skillnader i respondenternas svar för hur musik konstrueras i fritidshemmet. I studien diskuteras hälsofrämjande effekter av musik, identitetsskapande och de ramfaktorer som avgör i vilken utsträckning det är möjligt att bedriva musikundervisning i fritidshemmet.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/78855
Collections
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
View/Open
nyborgmikael_LATE_147408_7469424_MMM-examensarbete-21-juni-2023[1].pdf (1.147Mb)
Date
2023-10-19
Author
Sjöstrand, Jimmy Marcus
Manne, Mattias
Nyborg, Mikael
Keywords
identitetsskapande, hälsa, musik, ramfaktorer, fritidshem, lärare i fritidshem, musicking, socialkonstruktionism, didaktik, musikdidaktik
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV