dc.contributor.author | Jawhar, Ramzi | |
dc.contributor.author | Uygun, Serdar | |
dc.date.accessioned | 2023-10-19T09:35:49Z | |
dc.date.available | 2023-10-19T09:35:49Z | |
dc.date.issued | 2023-10-19 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/78844 | |
dc.description.abstract | Syftet med denna undersökning är att analysera lärarsynen på lek och de förmågor lärarna anser leken främjar. Förutom förmågorna i leken berörs även maktrelationer och relationsskapande genom barninitierade lekar. För att få svar på studiens syfte använde vi oss av en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. Vi intervjuade fem lärare i fritidshem från två olika skolor. En skola ligger mer centralt medan den andra ligger en bit bort från stan. Resultatet visar att de förmågor som utvecklas mest i elevers egeninitierade lek enligt de intervjuade lärarna är förmågan att hantera konflikter, att skapa goda relationer, problemlösningsförmåga och kreativitetsförmåga. Dessa förmågor diskuteras nedan. | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.subject | Egeninitierad lek | en |
dc.subject | Styrd lek | en |
dc.subject | Fritidshem | en |
dc.subject | Fritidslärare | en |
dc.subject | Lärare i fritidshem | en |
dc.subject | Konflikthantering | en |
dc.subject | Problemlösning | en |
dc.subject | Alliansbildning | en |
dc.subject | Relationsarbete | en |
dc.subject | Identitetsskapande | en |
dc.subject | Maktrelationer | en |
dc.subject | Kreativitet | en |
dc.title | “Fröken! När ska du gå?!!” | en |
dc.title.alternative | Är det verkligen lek när fröken är närvarande? En kvalitativ studie om fritidslärarnas syn på lek. | en |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande | swe |
dc.contributor.department | Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande | swe |
dc.type.degree | Student essay | eng |