Show simple item record

dc.contributor.authorJawhar, Ramzi
dc.contributor.authorUygun, Serdar
dc.date.accessioned2023-10-19T09:35:49Z
dc.date.available2023-10-19T09:35:49Z
dc.date.issued2023-10-19
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/78844
dc.description.abstractSyftet med denna undersökning är att analysera lärarsynen på lek och de förmågor lärarna anser leken främjar. Förutom förmågorna i leken berörs även maktrelationer och relationsskapande genom barninitierade lekar. För att få svar på studiens syfte använde vi oss av en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. Vi intervjuade fem lärare i fritidshem från två olika skolor. En skola ligger mer centralt medan den andra ligger en bit bort från stan. Resultatet visar att de förmågor som utvecklas mest i elevers egeninitierade lek enligt de intervjuade lärarna är förmågan att hantera konflikter, att skapa goda relationer, problemlösningsförmåga och kreativitetsförmåga. Dessa förmågor diskuteras nedan.en
dc.language.isosween
dc.subjectEgeninitierad leken
dc.subjectStyrd leken
dc.subjectFritidshemen
dc.subjectFritidslärareen
dc.subjectLärare i fritidshemen
dc.subjectKonflikthanteringen
dc.subjectProblemlösningen
dc.subjectAlliansbildningen
dc.subjectRelationsarbeteen
dc.subjectIdentitetsskapandeen
dc.subjectMaktrelationeren
dc.subjectKreativiteten
dc.title“Fröken! När ska du gå?!!”en
dc.title.alternativeÄr det verkligen lek när fröken är närvarande? En kvalitativ studie om fritidslärarnas syn på lek.en
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniverty of Gothemburg/Department of education, communication and learningeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeswe
dc.contributor.departmentUniverty of Gothemburg/Department of education, communication and learningeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record