“Fröken! När ska du gå?!!”
Är det verkligen lek när fröken är närvarande? En kvalitativ studie om fritidslärarnas syn på lek.
Abstract
Syftet med denna undersökning är att analysera lärarsynen på lek och de förmågor lärarna anser leken främjar. Förutom förmågorna i leken berörs även maktrelationer och relationsskapande genom barninitierade lekar. För att få svar på studiens syfte använde vi oss av en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. Vi intervjuade fem lärare i fritidshem från två olika skolor. En skola ligger mer centralt medan den andra ligger en bit bort från stan. Resultatet visar att de förmågor som utvecklas mest i elevers egeninitierade lek enligt de intervjuade lärarna är förmågan att hantera konflikter, att skapa goda relationer, problemlösningsförmåga och kreativitetsförmåga. Dessa förmågor diskuteras nedan.
Degree
Student essay
Collections
Date
2023-10-19Author
Jawhar, Ramzi
Uygun, Serdar
Keywords
Egeninitierad lek
Styrd lek
Fritidshem
Fritidslärare
Lärare i fritidshem
Konflikthantering
Problemlösning
Alliansbildning
Relationsarbete
Identitetsskapande
Maktrelationer
Kreativitet
Language
swe