• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“Fröken! När ska du gå?!!”

Är det verkligen lek när fröken är närvarande? En kvalitativ studie om fritidslärarnas syn på lek.

Abstract
Syftet med denna undersökning är att analysera lärarsynen på lek och de förmågor lärarna anser leken främjar. Förutom förmågorna i leken berörs även maktrelationer och relationsskapande genom barninitierade lekar. För att få svar på studiens syfte använde vi oss av en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. Vi intervjuade fem lärare i fritidshem från två olika skolor. En skola ligger mer centralt medan den andra ligger en bit bort från stan. Resultatet visar att de förmågor som utvecklas mest i elevers egeninitierade lek enligt de intervjuade lärarna är förmågan att hantera konflikter, att skapa goda relationer, problemlösningsförmåga och kreativitetsförmåga. Dessa förmågor diskuteras nedan.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/78844
Collections
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
View/Open
jawharramzi_LATE_171090_7471608_Examensarbete_(Revidierad)-Lek-i-fritidshemmet-Serdar-Uygun-Ramzi-Jawhar_(1)[1].pdf (865.1Kb)
Date
2023-10-19
Author
Jawhar, Ramzi
Uygun, Serdar
Keywords
Egeninitierad lek
Styrd lek
Fritidshem
Fritidslärare
Lärare i fritidshem
Konflikthantering
Problemlösning
Alliansbildning
Relationsarbete
Identitetsskapande
Maktrelationer
Kreativitet
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV