Show simple item record

dc.contributor.authorLorentzon, Anna
dc.contributor.authorLjungström, Linda
dc.date.accessioned2023-10-18T08:19:50Z
dc.date.available2023-10-18T08:19:50Z
dc.date.issued2023-10-18
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/78817
dc.description.abstractSyftet med föreliggande studie var att undersöka vilka förutsättningar och hinder APL handledare uttrycker om adekvat handledning av elever i behov av särskilt stöd samt vilka specialpedagogiska insatser arbetslivet anser behövs mellan skola, APL-plats och handledare i samband med elevers arbetsplatsförlagda lärande (APL). Särskilt fokus riktades mot elever i behov av särskilt stöd och antagna på det Industritekniska programmet. Ur ett kortsiktigt perspektiv antogs adekvat samverkan leda till en väl fungerande och arbetslivsförberedande APL för elever i behov av särskilt stöd, förutsättningar för ungdomarnas kunskapsinhämtning, möjlighet att fullfölja sin skolgång och erhållen yrkesexamen. I ett längre perspektiv antogs samverkan leda till att ungdomarna blir anställningsbara inför arbetslivet och självförsörjande medborgare i ett demokratiskt samhälle. En första forskningsfråga ämnade undersöka vilka förutsättningar APL-handledare efterfrågar för att elever i behov av särskilt stöd ska få adekvat handledning. Den andra forskningsfrågan ämnar undersöka vilka hinder APL-handledare identifierar för framgångsrik APL. Med den tredje forskningsfrågan var avsikten att undersöka vilken samverkan som behövs mellan gymnasieskolan och företag som förberedelse inför samt under genomförande av arbetsplatsförlagt lärande för elever i behov av särskilt stöd. Med en kvalitativ ansats genomfördes studien i enlighet med Grounded Theory med semistrukturerade fokusgruppsintervjuer, kompletterande iakttagelser samt efterföljande intervjuer med HR-representanter vid företag som tar emot elever för APL. Som teoretiskt ramverk valdes sociokulturell teori och dilemmaperspektivet. Resultat visade att arbetslivets representanter bidrog med många åsikter, synpunkter och önskemål om en god och viktig samverkan mellan skola och arbetsliv. Dessa presenteras efter analys, kodning och kategorisering med kvalitativa begrepp med relevans för områdena Utbildning, Anpassning och Tid.en
dc.language.isosween
dc.subjectarbetsplatsförlagt lärandeen
dc.subjectsärskilt stöden
dc.subjectgymnasial yrkesutbildningen
dc.subjecthandledareen
dc.subjectsamverkanen
dc.subjectdilemmaen
dc.titleFrån AnPassad Lärmiljö till ArbetsPlatsförlagt Lärande Samverkan mellan skola och arbetsliv med fokus på specialpedagogiska insatser i samband med arbetsplatsförlagt lärande - arbetslivets perspektiven
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record