Browsing Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen by Title
Now showing items 21-40 of 851
-
Andra vågen: En kvalitativ studie av hur företag kan öka nyttan av sitt affärssystem tiden efter implementering
(2010-05-31)Bakgrund och problem: Enligt studier genomförs investering i affärssystem för att uppfylla två syften, att förbättra beslutskvaliteten och att effektivisera processer. Inköp av ett nytt affärssystem är en omfattande ... -
Anmälningsplikt vid misstanke om brott - En studie om revisorer i Göteborg
(2003)De senaste årens redovisningsskandaler har gjort att revisorns roll blivit ifrågasatt och detta väckte vårt intresse för att se vad som innefattas i revisorns roll. Särskilt intressant fann vi att titta närmare på den ... -
Ansvarsfördelning - Kan en klarare uppfattning om ansvarsfördelningen öka förtroendet för revisorerna?
(2005)Bakgrund och problem: Missförstånd råder om vem som bär ansvaret för redovisningen i ett bolag. Det finns en oklar uppfattning om vad som är revisorns och styrelsens ansvar. Skandaler, där redovisning och revision har ... -
Användning och avtryck av ett balanserat styrkort - en studie på Systembolaget
(2006)Bakgrund och problem: Systembolaget initierade år 1997 ett projekt i syfte att förbättra organisationens ekonomistyrning och att utveckla den strategiska planeringen. Ledningen ansåg att det fanns brister i organisationens ... -
Användningen av Target Costing -En kvantitativ studie
(2011-04-27)Titel: Användningen av Target Costing - En kvantitativ studie om vad som påverkar användningen av Target Costing. Bakgrund och problem: Ekonomistyrningslitteratur publicerar frekvent studier om adoption av styrverktyg och ... -
Are Swedish Firms Ready For Real Options?
(2011-06-27)This study deals with Real Option Analysis. This is a powerful method of capital budgeting which also encompasses strategic planning. The method is praised and hailed by the scientific community but however is not well ... -
Att balansera avstånd och kontroll -En studie om tillämpning av kontrollmekanismer för utlandsenheter i internationella företag
(2011-06-22)Bakgrund och problem: När företag är verksamma globalt finns ett behov av att följa upp och kontrollera organisationens utlandsenheter. Utformingen av kontrollsystem och vilka kontrollmeknismer som tillämpas skiljer sig ... -
Att balansera kontroll och kreativitet – Innovationsföretags ekonomistyrning i praktiken
(2010-11-01)Bakgrund och problem: Dagens företag är överhängande beroende av innovationer för sin långsiktiga överlevnad. Innovationer i sin tur är avhängiga av kreativitet vilken karaktäriseras av osäkerhet, då kreativitet främjas ... -
Att bedöma potentialen i online communities
(2007-06-28)Bakgrund och problem: Online communities är en färsk bransch där flera uppmärksammade förvärv ägt rum under det senaste året. Värderingen av nya företag på osäkra marknader kan ofta vara svår, i och med osäkerhet vad ... -
Att behålla nödvändig kompetens inom företaget
(2019-06-25)I dagens samhälle är personalen ett företags viktigaste resurs. Men hur ska mindre tillväxtföretag kunna konkurrera, om samma kompetens, med stora bolags oändliga resurser när efterfrågan på kompetenta mjukvaruutvecklare ... -
Att betala rätt pris på aktier vid en börsintroduktion - betydelsen av immateriella tillgångar
(2004)Bakgrund och problem När ett företag ska introduceras på en offentlig marknad sätts för första gången ett pris på dess aktier. En mängd modeller om hur en företagsvärdering ska genomföras finns återgiven i teoriböcker ... -
Att bygga legitimitet -En studie av den svenska entreprenadbranschens intäktsredovisning
(2012-06-20)Bakgrund och problem: Intäktsredovisning är ett av det viktigaste och svåraste områdena inom redovisning. Speciellt vid entreprenaduppdrag där avtal sträcker sig över långa perioder. Det kan vara svårt att utläsa ett ... -
Att kommunicera negativa budskap vid förändringar - Hur bör ledare gå tillväga?
(2005)Denna studie utfördes med syftet att undersöka, samt ge kunskap om förmedlingen av negativa budskap hos tre olika industriföretag. Frågeställningen var att analysera hur ledare bör kommunicera ett förväntat negativt budskap ... -
Att realisera nyttoeffekter av affärssystem - en explorativ studie om aktiviteter efter implementeringen
(2005)Bakgrund och problem: Ett av de snabbast växande segmenten inom IT-branschen är Enterprise Resource Planning (ERP), vilket är den i litteraturen vanligaste benämningen på verksamhets-övergripande affärssystem. Antalet ... -
Att sila mygg och svälja kameler - fem analytiker spekulerar kring regleringens inverkan på aktiemarknadens förtroende
(2003)Bakgrund och problem: Värdepappersmarknaden är av central betydelse för det svenska samhället, då denna marknad tillgodoser en stor del av samhällets- och näringslivets kapitalförsörjning. För att locka investerare krävs ... -
Att styra det okända – En studie av integrationsprocessen vid ett vertikalt företagsförvärv
(2006)Bakgrund och problem: När Volvo Lastvagnar under 2003 förvärvade sin största återförsäljare i norra Europa genom att köpa loss Bilia AB:s lastvagnsverksamhet så ställdes företaget inför två problem. Volvo skulle inte ... -
ATT STYRA ELLER STYRAS? En fallstudie av anställdas upplevelse av styrning och förändring inom hälso- och sjukvården
(2004)Bakgrund och problem: Den finansiella situationen för hälso- och sjukvården i Sverige har under det senaste decenniet blivit allt sämre. I syfte att hålla resursförbrukningen inom givna ramar och öka effektiviteten har ... -
Att styra innovation för värdeskapande
(2003)Uppsatsen behandlar styrning av riskkapitalfinansierade Forsknings- och Utvecklingsintensiva företag inom Life Science-branschen. Vad som präglar dessa företag är att de har långa utvecklingstider utan att någon försäljning ... -
Att ta på sig rätt kostym -En studie inom Gina Tricot
(2011-05-31)Bakgrund och problemdiskussion: Affärsstrategier syftar till hur företag skapar värde för kunden och differentierar sig från konkurrenterna på marknaden. Som ett led att göra organisationen medveten om strategin krävs en ...