Show simple item record

dc.contributor.authorJohansson, Marita
dc.date.accessioned2023-10-13T06:31:06Z
dc.date.available2023-10-13T06:31:06Z
dc.date.issued2023-10-13
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/78795
dc.description.abstractSyfte: Syftet med studien är att genom aktionsforskning undersöka laborativa arbetssätt i matematik på grundskolenivå. I studien undersöks faktorer som påverkar elevernas lärande och vilka pedagogiska redskap som upplevs gynna elevernas kunskapsutveckling, främst med hänseende på laborativa metoder och ett empiriskt arbetssätt inom matematikundervisning. Teori: I studien används aktionsforskning som teoretisk ansats. Studien utgår också från det sociokulturella perspektivet på lärande, vilket handlar om att lärande sker i samspel med andra. Metod: Aktionsforskning används som metod. Studien har genomförts på grundskolans elever i årskurs 6, med avseende på matematikundervisningens metodik. Datainsamlingen har skett genom intervjuer, enkäter och loggbok. Resultat: Elevers lärande i matematik stimuleras av en varierad, laborativ och problembaserad undervisning som bygger på dialog. Ett känt innehåll i kommunikation med andra, stödjer elevers kunskapsutveckling och inställningen till ämnet. Laborativa arbetssätt ger möjligheter till djupare förståelse av lektionsinnehållet och hjälper till att belysa teoretisk kunskap för eleven.en
dc.language.isosween
dc.subjectmetodiken
dc.subjectpedagogiken
dc.subjectundervisningsformeren
dc.subjectlärandeprocesseren
dc.subjectsamverkanen
dc.subjectlaborativa arbetssätten
dc.subjectdigitaliseringen
dc.subjectdigitaliserade läromedelen
dc.subjectgruppdynamiken
dc.subjectlärarrollenen
dc.subjectelevperspektiveten
dc.titleDrivkrafter i skolutvecklingen. En aktionsforskningsstudie i matematikundervisning för skolår 6.en
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record