| dc.contributor.author | Johansson, Marita | |
| dc.date.accessioned | 2023-10-13T06:31:06Z | |
| dc.date.available | 2023-10-13T06:31:06Z | |
| dc.date.issued | 2023-10-13 | |
| dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/78795 | |
| dc.description.abstract | Syfte: Syftet med studien är att genom aktionsforskning undersöka laborativa arbetssätt i
matematik på grundskolenivå. I studien undersöks faktorer som påverkar elevernas
lärande och vilka pedagogiska redskap som upplevs gynna elevernas
kunskapsutveckling, främst med hänseende på laborativa metoder och ett empiriskt
arbetssätt inom matematikundervisning.
Teori: I studien används aktionsforskning som teoretisk ansats. Studien utgår också från det
sociokulturella perspektivet på lärande, vilket handlar om att lärande sker i samspel
med andra.
Metod: Aktionsforskning används som metod. Studien har genomförts på grundskolans elever
i årskurs 6, med avseende på matematikundervisningens metodik. Datainsamlingen
har skett genom intervjuer, enkäter och loggbok.
Resultat: Elevers lärande i matematik stimuleras av en varierad, laborativ och problembaserad
undervisning som bygger på dialog. Ett känt innehåll i kommunikation med andra,
stödjer elevers kunskapsutveckling och inställningen till ämnet. Laborativa arbetssätt
ger möjligheter till djupare förståelse av lektionsinnehållet och hjälper till att belysa
teoretisk kunskap för eleven. | en |
| dc.language.iso | swe | en |
| dc.subject | metodik | en |
| dc.subject | pedagogik | en |
| dc.subject | undervisningsformer | en |
| dc.subject | lärandeprocesser | en |
| dc.subject | samverkan | en |
| dc.subject | laborativa arbetssätt | en |
| dc.subject | digitalisering | en |
| dc.subject | digitaliserade läromedel | en |
| dc.subject | gruppdynamik | en |
| dc.subject | lärarrollen | en |
| dc.subject | elevperspektivet | en |
| dc.title | Drivkrafter i skolutvecklingen. En aktionsforskningsstudie i matematikundervisning för skolår 6. | en |
| dc.type | Text | eng |
| dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
| dc.type.uppsok | H2 | |
| dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
| dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik | swe |
| dc.type.degree | Student Essay | eng |