• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Masteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Masteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Drivkrafter i skolutvecklingen. En aktionsforskningsstudie i matematikundervisning för skolår 6.

Sammanfattning
Syfte: Syftet med studien är att genom aktionsforskning undersöka laborativa arbetssätt i matematik på grundskolenivå. I studien undersöks faktorer som påverkar elevernas lärande och vilka pedagogiska redskap som upplevs gynna elevernas kunskapsutveckling, främst med hänseende på laborativa metoder och ett empiriskt arbetssätt inom matematikundervisning. Teori: I studien används aktionsforskning som teoretisk ansats. Studien utgår också från det sociokulturella perspektivet på lärande, vilket handlar om att lärande sker i samspel med andra. Metod: Aktionsforskning används som metod. Studien har genomförts på grundskolans elever i årskurs 6, med avseende på matematikundervisningens metodik. Datainsamlingen har skett genom intervjuer, enkäter och loggbok. Resultat: Elevers lärande i matematik stimuleras av en varierad, laborativ och problembaserad undervisning som bygger på dialog. Ett känt innehåll i kommunikation med andra, stödjer elevers kunskapsutveckling och inställningen till ämnet. Laborativa arbetssätt ger möjligheter till djupare förståelse av lektionsinnehållet och hjälper till att belysa teoretisk kunskap för eleven.
Examinationsnivå
Student Essay
URL:
https://hdl.handle.net/2077/78795
Samlingar
  • Masteruppsatser (IPS)
Fil(er)
Studentessay_PDA162_VT23_MJ.pdf (587.8Kb)
Datum
2023-10-13
Författare
Johansson, Marita
Nyckelord
metodik
pedagogik
undervisningsformer
lärandeprocesser
samverkan
laborativa arbetssätt
digitalisering
digitaliserade läromedel
gruppdynamik
lärarrollen
elevperspektivet
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV