Drivkrafter i skolutvecklingen. En aktionsforskningsstudie i matematikundervisning för skolår 6.
Sammanfattning
Syfte: Syftet med studien är att genom aktionsforskning undersöka laborativa arbetssätt i
matematik på grundskolenivå. I studien undersöks faktorer som påverkar elevernas
lärande och vilka pedagogiska redskap som upplevs gynna elevernas
kunskapsutveckling, främst med hänseende på laborativa metoder och ett empiriskt
arbetssätt inom matematikundervisning.
Teori: I studien används aktionsforskning som teoretisk ansats. Studien utgår också från det
sociokulturella perspektivet på lärande, vilket handlar om att lärande sker i samspel
med andra.
Metod: Aktionsforskning används som metod. Studien har genomförts på grundskolans elever
i årskurs 6, med avseende på matematikundervisningens metodik. Datainsamlingen
har skett genom intervjuer, enkäter och loggbok.
Resultat: Elevers lärande i matematik stimuleras av en varierad, laborativ och problembaserad
undervisning som bygger på dialog. Ett känt innehåll i kommunikation med andra,
stödjer elevers kunskapsutveckling och inställningen till ämnet. Laborativa arbetssätt
ger möjligheter till djupare förståelse av lektionsinnehållet och hjälper till att belysa
teoretisk kunskap för eleven.
Examinationsnivå
Student Essay
Samlingar
Datum
2023-10-13Författare
Johansson, Marita
Nyckelord
metodik
pedagogik
undervisningsformer
lärandeprocesser
samverkan
laborativa arbetssätt
digitalisering
digitaliserade läromedel
gruppdynamik
lärarrollen
elevperspektivet
Språk
swe