Donationer av överskottsmat i livsmedelsbutik - till vilket värde?
Abstract
91 000 ton livsmedelsavfall uppstår idag i svenska livsmedelsbutiker varav en stor del
fortfarande är ätbar mat som hade kunnat gå till donationer. Samtidigt lever nästan 7% av
Sveriges befolkning i ekonomisk utsatthet och har svårt att täcka nödvändiga kostnader
såsom mat. Detta innebär inte bara sociala förluster utan även en betydande försummelse av
miljömässiga och ekonomiska värden som denna mat har potentialen att skapa. Uppsatsen
beskriver ekonomiska, miljömässiga och sociala värden som skapas genom donationer av
överskottsmat från livsmedelsbutiker där beslut om donationer tas på butiksnivå. Även hinder
relaterade till donationer lyfts. Genom djupintervjuer med butikschefer i Göteborgsregionen
och analys av tidigare forskning och teori presenterar uppsatsen en holistisk syn på
värdeskapande, aktörer och aktiviteter kopplade till donationer. Resultaten visar att
donationer av överskottsmat kan skapa ekonomiska, miljömässiga och sociala fördelar.
Kostnader relaterade till donationer består främst av hanteringskostnader och
donationsavgifter vilka kan vägas mot lägre avfallskostnader. Samtidigt finns det potential för
ekonomiska mervärden genom marknadsföring av donationerna. Minskade nivåer av
matsvinn och effektivare resurshantering identifieras som tydliga miljömässiga värden från
donationer. Att hjälpa människor i utsatthet och att skapa ett starkare lokalsamhälle framhålls
som sociala fördelar. De hinder som identifieras är bristande transparens mellan butiker och
matbanker, avsaknad av överskottsmat och matbanker samt lagstiftning avseende matsäkerhet
och spårbarhet. Sammanfattningsvis visar uppsatsen att donationer av överskottsmat har
potentialen att skapa värde ur flera perspektiv. Även om de ekonomiska fördelarna kan vara
begränsade på kort sikt, bidrar det miljömässiga och sociala värdet till hållbart värdeskapande
på lång sikt.
Degree
Student essay
Date
2023-09-25Author
Kristensson, Mattias
Leverin, Jesper
Keywords
Donationer, Matsvinn, Överskottsmat, Värdeskapande, Livsmedelsbutiker, Hinder
Series/Report no.
Environmental Management/Uthålligt företagande 22/23:12
Language
swe