Sub-communities within this community

Recent Submissions

  • ”Om man säger massa saker när fröknarna pratar och det ska vara tyst så blir fröknarna arga...” 

    Sommargren, Janni; Mickelsson, Marika; Batista, Emelie (2024-10-11)
    Följande empiriska studie bygger på erfarenheter av möten med barn som upplever att de aldrig får bestämma. Studiens syfte är att lyfta förskolebarns tankar om samlingen, inflytande och möjligheter att påverka innehållet ...
  • Diagnosen selektiv mutism i förskolan 

    Regnér, Viktoria; Johansson, Hanna (2024-10-11)
    Denna enkätstudie undersöker vad förskolepersonal har för kunskap och erfarenhet av diagnosen selektiv mutism (SM) och talängslan, samt om personalen anser att ytterligare utbildning behövs. Studien tar utgångspunkt i en ...
  • “Vi behöver förutsättningar för att kunna anpassa” 

    Pettersson, Amanda; Hallberg, Felicia (2024-10-11)
    Innevarande studie syftar till att med hjälp av Bronfenbrenners utvecklingsekologiska teori undersöka hur fyra förskollärare resonerar om hur de stöttar alla barn under samlingen. Syftet med studien mynnade ut i frågeställningar ...
  • Do Diverse Agricultural Landscapes Lower the Risk of Biopesticide Resistance Evolution? 

    Boström, Hugo (2024-10-11)
    Pesticide resistance decreases food security and leads to increased pesticide use and associated environmental damage and higher costs to farmers from increased applications. Alternative pesticide resistance management ...
  • Där går gränsen! 

    Olrog, Frida; Galle, Linnéa (2024-10-10)
    Det finns en stor utmaning i hur pedagoger bemöter fysisk lek i förskolan. Denna studie syftar till att ta reda hur, när och varför pedagoger begränsar, avbryter eller på annat sätt blandar sig i fysiska lekar mellan barn ...
  • Användning av bildstöd i förskolan 

    Claesson, Lisa; Khallafi, Michelle; Nilsson, Marcus (2024-10-10)
    Studien undersöker den allmänna användningen av den alternativa kompletterande kommunikationsformen (AKK) bildstöd på två olika förskolor. Syftet med studien är att undersöka hur bildstöd i den fysiska miljön påverkar ...
  • Title: Artificial Intelligence in Education 

    Orisema, Chidi (2024-10-10)
    Education has played a crucial role in technological advancements like artificial intelligence (AI), leading to significant changes in different aspects of life (Borbajo, Malbas, & Dacanay, 2023; Chen, Chen, & Lin, 2020). ...
  • Trygga vårdnadshavare för trygga barn 

    Hallenbo, Frida; Jönsson, Emelie; Löfmark, Linn (2024-10-10)
    Enligt läroplanen är det arbetslagets ansvar att se till att en god introduktion erbjuds till barn och familj. Vårdnadshavarna ska även få möjlighet till delaktighet i verksamheten samt att ett gott samarbete möjliggörs ...
  • “Vi har inte tid att våttorka golvet varje dag” 

    Linzatti, Linnea; Mattsson, Tove (2024-10-10)
    Denna studie undersöker vilka regler som finns vid måltidssituationen på olika förskolor, vad de grundar sig i samt pedagogers uppfattningar kring dessa och hur makt används för att upprätthålla eller förändra reglerna ...
  • Musikundervisning i förskolan 

    Almgren, Izabella; Facol, Kristian; Lindström, Priscilla (2024-10-10)
    Vår studie utgår från att undersöka förskollärares uppfattningar om förskolans musikundervisning med fokus på barn i behov av särskilt stöd. Våra frågeställningar är följande: Hur ser förskollärare på musikundervisningen ...
  • DESIGN UNDERWATER VIRTUAL REALITY ACTIVITY 

    Bakhshanian, Mana (2024-10-10)
    Purpose: The purpose of this master's thesis is to design an underwater virtual reality (UVR) activity with educational objectives, specifically aimed at promoting ocean literacy (OL). The study seeks to address the ...
  • Musik i förskolan 

    Vukovic, Karolina; Jönsson, Therése (2024-10-10)
    Denna studie syftar till att undersöka hur två förskolor arbetar med musik i undervisningen, samt hur pedagogerna anser att musik kan främja barns lärande i andra ämnen. Studien grundar sig i fyra forskningsfrågor, 1) Hur ...
  • Prinsesspojkar och polisflickor 

    Issa, Daniella; Norlin, Jenny; Jivarp, Vendela; Johansson, Tilda (2024-10-10)
    Denna studies syfte är att undersöka förskollärares arbete med genus och könsnormer genom böcker och boksamtal, och eventuella skillnader i det arbetet i ett mångkulturellt respektive ett monokulturellt område. Detta var ...
  • EXAMINING THE USE OF ONLINE DISCUSSION FORUM IN STACK OVERFLOW 

    Babar, Hissam Khan (2024-10-10)
    Purpose: The study was focused on investigating the usage and dependencies of software developers on Stack Overflow to enhance their capacities for problem-solving. And, how the quality of Q&As can impact the approach of ...
  • Mellan raderna och illustrationerna 

    Hermansson, Lotta; Okan, Cansu (2024-10-10)
    Den statistiska centralbyrån (2022) beskriver Sveriges befolkning som en stor variation av olika kulturella bakgrunder. De svenska förskolorna har som uppdrag enligt förskolans läroplan (2018) att uppmärksamma dessa olika ...
  • EXPLORING TEACHERS’ EXPERIENCES OF IMPLEMENTING A STEAM-DESIGNED ICT TOOL 

    Angel, Sebastian (2024-10-10)
    Purpose: This thesis aims to investigate how primary teachers describe their experiences of implementing an ICT tool in STEAM education in terms of key success factors and challenges, and what type of knowledge can be ...
  • “Det ska vara glädje i att röra på sig” 

    Gillström, Emma; Levander, Laura (2024-10-10)
    Enligt läroplanen för förskolan (Lpfö18, 2018) lyfts vikten av fysisk aktivitet och dess påverkan på människors hälsa och välbefinnande. Dock är det bara tolkningsbara strävansmål vilket gör att kvaliteten på arbetet skiljer ...
  • “Kan du läsa för mig?” 

    Pettersson, Malin; Fivaz, Janine (2024-10-10)
    Under de senaste åren har högläsningen i förskolan utvecklats avsevärt, men utförandet har varierat mellan olika verksamheter. Numera kan högläsning ske med traditionella fysiska böcker samt med digitala böcker från olika ...
  • En kvalitativ studie om användning av estetiska uttrycksformer för barns språkutveckling 

    Zavvari, Sharifeh; Erythriadou, Sofia; Abdi, Dena (2024-10-10)
    Denna studie syftar till att bidra till kunskap om hur förskollärares användning av estetiska uttrycksformer främjar barns semitiska språkutveckling. Forskningen utforskar tre centrala frågor relaterade till användningen ...
  • Inkludering på lika villkor – En studie om förskollärares uppfattningar av fenomenet inkludering 

    Carlström, Pernilla; Börjesson, Augusta (2024-10-10)
    Syftet med den här kvalitativa studien är att undersöka på vilket sätt förskollärare uppfattar inkludering av barn i behov av särskilt stöd. Genom intervjuer med förskollärare sammanställer vi deras utsagor och kopplar det ...

View more