Sub-communities within this community

Recent Submissions

  • Do Diverse Agricultural Landscapes Lower the Risk of Biopesticide Resistance Evolution? 

    Boström, Hugo (2024-10-11)
    Pesticide resistance decreases food security and leads to increased pesticide use and associated environmental damage and higher costs to farmers from increased applications. Alternative pesticide resistance management ...
  • Där går gränsen! 

    Olrog, Frida; Galle, Linnéa (2024-10-10)
    Det finns en stor utmaning i hur pedagoger bemöter fysisk lek i förskolan. Denna studie syftar till att ta reda hur, när och varför pedagoger begränsar, avbryter eller på annat sätt blandar sig i fysiska lekar mellan barn ...
  • Användning av bildstöd i förskolan 

    Claesson, Lisa; Khallafi, Michelle; Nilsson, Marcus (2024-10-10)
    Studien undersöker den allmänna användningen av den alternativa kompletterande kommunikationsformen (AKK) bildstöd på två olika förskolor. Syftet med studien är att undersöka hur bildstöd i den fysiska miljön påverkar ...
  • Title: Artificial Intelligence in Education 

    Orisema, Chidi (2024-10-10)
    Education has played a crucial role in technological advancements like artificial intelligence (AI), leading to significant changes in different aspects of life (Borbajo, Malbas, & Dacanay, 2023; Chen, Chen, & Lin, 2020). ...
  • Trygga vårdnadshavare för trygga barn 

    Hallenbo, Frida; Jönsson, Emelie; Löfmark, Linn (2024-10-10)
    Enligt läroplanen är det arbetslagets ansvar att se till att en god introduktion erbjuds till barn och familj. Vårdnadshavarna ska även få möjlighet till delaktighet i verksamheten samt att ett gott samarbete möjliggörs ...
  • “Vi har inte tid att våttorka golvet varje dag” 

    Linzatti, Linnea; Mattsson, Tove (2024-10-10)
    Denna studie undersöker vilka regler som finns vid måltidssituationen på olika förskolor, vad de grundar sig i samt pedagogers uppfattningar kring dessa och hur makt används för att upprätthålla eller förändra reglerna ...
  • Musikundervisning i förskolan 

    Almgren, Izabella; Facol, Kristian; Lindström, Priscilla (2024-10-10)
    Vår studie utgår från att undersöka förskollärares uppfattningar om förskolans musikundervisning med fokus på barn i behov av särskilt stöd. Våra frågeställningar är följande: Hur ser förskollärare på musikundervisningen ...
  • DESIGN UNDERWATER VIRTUAL REALITY ACTIVITY 

    Bakhshanian, Mana (2024-10-10)
    Purpose: The purpose of this master's thesis is to design an underwater virtual reality (UVR) activity with educational objectives, specifically aimed at promoting ocean literacy (OL). The study seeks to address the ...
  • Musik i förskolan 

    Vukovic, Karolina; Jönsson, Therése (2024-10-10)
    Denna studie syftar till att undersöka hur två förskolor arbetar med musik i undervisningen, samt hur pedagogerna anser att musik kan främja barns lärande i andra ämnen. Studien grundar sig i fyra forskningsfrågor, 1) Hur ...
  • Prinsesspojkar och polisflickor 

    Issa, Daniella; Norlin, Jenny; Jivarp, Vendela; Johansson, Tilda (2024-10-10)
    Denna studies syfte är att undersöka förskollärares arbete med genus och könsnormer genom böcker och boksamtal, och eventuella skillnader i det arbetet i ett mångkulturellt respektive ett monokulturellt område. Detta var ...
  • EXAMINING THE USE OF ONLINE DISCUSSION FORUM IN STACK OVERFLOW 

    Babar, Hissam Khan (2024-10-10)
    Purpose: The study was focused on investigating the usage and dependencies of software developers on Stack Overflow to enhance their capacities for problem-solving. And, how the quality of Q&As can impact the approach of ...
  • Mellan raderna och illustrationerna 

    Hermansson, Lotta; Okan, Cansu (2024-10-10)
    Den statistiska centralbyrån (2022) beskriver Sveriges befolkning som en stor variation av olika kulturella bakgrunder. De svenska förskolorna har som uppdrag enligt förskolans läroplan (2018) att uppmärksamma dessa olika ...
  • EXPLORING TEACHERS’ EXPERIENCES OF IMPLEMENTING A STEAM-DESIGNED ICT TOOL 

    Angel, Sebastian (2024-10-10)
    Purpose: This thesis aims to investigate how primary teachers describe their experiences of implementing an ICT tool in STEAM education in terms of key success factors and challenges, and what type of knowledge can be ...
  • “Det ska vara glädje i att röra på sig” 

    Gillström, Emma; Levander, Laura (2024-10-10)
    Enligt läroplanen för förskolan (Lpfö18, 2018) lyfts vikten av fysisk aktivitet och dess påverkan på människors hälsa och välbefinnande. Dock är det bara tolkningsbara strävansmål vilket gör att kvaliteten på arbetet skiljer ...
  • “Kan du läsa för mig?” 

    Pettersson, Malin; Fivaz, Janine (2024-10-10)
    Under de senaste åren har högläsningen i förskolan utvecklats avsevärt, men utförandet har varierat mellan olika verksamheter. Numera kan högläsning ske med traditionella fysiska böcker samt med digitala böcker från olika ...
  • En kvalitativ studie om användning av estetiska uttrycksformer för barns språkutveckling 

    Zavvari, Sharifeh; Erythriadou, Sofia; Abdi, Dena (2024-10-10)
    Denna studie syftar till att bidra till kunskap om hur förskollärares användning av estetiska uttrycksformer främjar barns semitiska språkutveckling. Forskningen utforskar tre centrala frågor relaterade till användningen ...
  • Inkludering på lika villkor – En studie om förskollärares uppfattningar av fenomenet inkludering 

    Carlström, Pernilla; Börjesson, Augusta (2024-10-10)
    Syftet med den här kvalitativa studien är att undersöka på vilket sätt förskollärare uppfattar inkludering av barn i behov av särskilt stöd. Genom intervjuer med förskollärare sammanställer vi deras utsagor och kopplar det ...
  • Förskollärares möte med autismdiagnostiserade barn - En empirisk studie 

    Haji, Doaa; Khudhair, May (2024-10-10)
    Antalet barn med autism ökar i samhället, det finns minst en elev med autismdiagnosen i varje skolklass enligt. Det är dock oklart hur många barn i förskoleåldern kan ha autism, men inte fått diagnosen på grund av att de ...
  • TAKK - ett verktyg som skapar ett gemensamt språk för alla 

    Foureaux, Emma; Asper, Kajsa (2024-10-10)
    Enligt Skollagen (SFS 2010:800) 8 kap. 2§ ska förskolan främja social gemenskap vilket kan uppnås genom att skapa förutsättningar för alla barn att kommunicera. Det framgår däremot inte i styrdokumenten hur inkluderingsarbetet ...
  • MUNICIPAL PRACTICES OF THE JAPANESE AND SWEDISH LANGUAGE POLICY AND PLANNING - A Comparison of Learning Support for Schoolchildren in Chiba and Gothenburg 

    Suzuki, Sayo (2024-10-09)
    The aim of this research is to compare the implementation of language policy and planning related to learning support in Chiba City, Japan and Gothenburg City, Sweden, for schoolchildren who need learning support due to ...

View more