Student essays / Studentuppsatser
Browse by
Sub-communities within this community
Recent Submissions
-
THE EUROPEANISATION OF SWEDISH DEVELOPMENT POLICY AND BREXIT: THE CASE OF SWEDEN Measuring the impact of the European Union’s relationship with Sweden using Brexit as the before-and-after catalyst for changes in Europeanisation
(2024-12-09)The Europeanisation of Swedish development policy looks into the impact the European Union (EU) has had on influencing Sweden’s development policy. This study will explain if Brexit has had an impact on Sweden’s development ... -
Kommunikation med de yngsta barnen i förskolan.
(2024-12-04)Syftet med vår studie är att undersöka förskollärares uppfattningar av yngre barns kommunikationsstrategier samt kommunikationens funktion och vilka utmaningar som kan identifieras. Detta blir relevant att undersöka ... -
Skapande av läslust i förskolan.
(2024-12-04)Den senaste tiden har mycket forskning om att intresset för läsning sjunkit i samhället släppts, varav forskningen visar att det får betydande effekter på barnens läsförståelse. I “Läroplan för förskolan” (2018, s. 14) ... -
Gråzonsbarn i förskolan. En kvalitativ studie om hur förskollärare och specialpedagog definierar gråzonsbarn, samt hur de inkluderar dessa barn i verksamheten.
(2024-12-04)I denna kvalitativa studie vill vi lyfta fram de barn som har behov som är svåra att kategorisera, och i studien benämns som gråzonsbarn. Det kan även vara en utmaning som förskollärare att se vilka dessa barn är i ... -
Den lekande pedagoge.n En intervjustudie om förskolepersonals tal om lek.
(2024-12-04)Syftet med denna studie är att undersöka vilka konstruktioner av lek som framträder i förskolepersonals beskrivningar av lek i förskolan, samt hur personalen uppfattar och förhåller sig till sin närvaro i barns lek. Lek ... -
Från lekplats till lärplats. En kvalitativ studie om utomhuspedagogik i förskolan.
(2024-12-04)Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka förutsättningar för att genomföra utomhuspedagogik i förskolan, samt att klargöra vad begreppet utomhuspedagogik innebär för pedagogerna. Studien kommer även undersöka ... -
Alla barn behöver sitt särskilda stöd
(2024-12-04)I “Läroplanen för förskolan” (2018) framgår det att barns behov ska bli tillgodosedda där förskolan ska se till barns bästa och där hänsyn ska tas till varje enskild individ. Förskolan ska även följa Barnkonventionen där ... -
NÖDVÄNDIGT, OMÖJLIGT OCH MENINGSFULLT. Om att arbeta med kulturtidskrifter
(2024-12-04)This master thesis deals with the working conditions and work motivators for editors of cultural journals in Sweden. Through the qualitative method of semi-structured interviews with editors of cultural journals this thesis ... -
Respons eller rödpenna? En forskningsöversikt om elevers erfarenheter av lärares respons i skrivundervisning
(2024)Följande uppsats är en forskningsöversikt där gymnasie- och högstadieelevers erfarenheter av lärares skriftliga respons i skrivundervisningen har samlats in. I översikten har tio undersökningar, varav fyra avhandlingar, ... -
Förskollärares syn på bildstöd för inkludering i förskolan.
(2024-12-03)Vår studie undersöker hur förskollärare upplever arbetet med bildstöd i förskolans verksamhet. Läroplanen för förskolan (2018) lyfter förskolans ansvar att stimulera barns förmåga samt intresse att kommunicera på ett ... -
Utomhuspedagogik i förskolan. En litteraturstudie om hur utomhuspedagogik kan gynna barns lärande och utveckling i förskolan.
(2024-12-03)Syftet med denna litteraturstudie är att undersöka hur utomhuspedagogik i förskolan kan gynna barns lärande och utveckling, och hur förskolepersonalens inställning till utomhuspedagogik påverkar denna. Det problem vi utgår ... -
Vuxnas inflytande på barns fantasi och verbala kommunikation genom lek.
(2024-12-03)Studiens ändamål är att undersöka hur vuxnas närvaro påverkar barns verbala språk och fantasi under leken. Vår studie är en kvalitativ observationsstudie och utifrån planerade observationer som vi har genomfört på tre ... -
Vikariers påverkan på verksamheten. Förskollärarnas och barnskötarnas uppfattningar kring användningen av vikarier i förskolan.
(2024-12-03)Syftet med studien är att undersöka förskollärarnas och barnskötarnas uppfattningar kring användningen av vikarier i förskolan. Frågeställningarna lyder: Vad anser pedagogerna är en bra vikarie? Vad är vikariernas roll i ... -
Klättra till kunskap. En fenomenografisk studie kring förskolepersonals uppfattningar om förskolebarns möjlighet till rörelse och risky play.
(2024-12-03)I denna empiriska studie är syftet att undersöka förskolepersonalens uppfattningar om förskolans förutsättningar för rörelseaktiviteter samt barns deltagande i riskfylld lek och föräldrars attityd kring detta. Deltagarna ... -
Barns inflytande på förskolans inomhusmiljö
(2024-12-03)Den fysiska inomhusmiljön är en stor faktor inom barns utveckling och möjlighet till lärande. Studien synliggör pedagogers resonemang om den fysiska inomhusmiljön och hur detta kan sättas i relation till förskolans ... -
Normkritiskt förhållningssätt i förskolan: Förskollärares upplevelser av pedagogiskt samspel och jämställdhetsmål
(2024-12-03)Denna studie syftar till att analysera hur aktiva förskollärare på förskolor uppfattar det normkritiska arbetets vikt i relation till läroplanen för förskolans jämställdhetsmål. Fokuset för denna undersökning motiveras ... -
Estetiska uttrycksformer i förskoleklass
(2024-12-03)Denna studie har haft i syfte att undersöka förskollärares uppfattningar av fenomenet estetiska uttrycksformer i förskoleklassens pedagogiska verksamhet. Studien försöker besvara två forskningsfrågor om förskollärarnas ... -
Utomhuspedagogik i förskolan
(2024-12-03)Syftet med denna litteraturstudie är att undersöka hur utomhuspedagogik i förskolan kan gynna barns lärande och utveckling, och hur förskolepersonalens inställning till utomhuspedagogik påverkar denna. Det problem vi utgår ... -
Språk på lika villkor?
(2024-12-03)Problem, syfte och frågeställning: Tidigare forskning har betonat betydelsen av Alternativ och Kompletterande Kommunikation (AKK) och Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation (TAKK) för att stödja barns ...