Show simple item record

dc.contributor.authorBornander, Hanna
dc.contributor.authorFrisell, Viktoria
dc.date.accessioned2023-09-22T14:17:34Z
dc.date.available2023-09-22T14:17:34Z
dc.date.issued2023-09-22
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/78595
dc.description.abstractSom följd av den växande e-handeln ökar mängden paket som ska levereras, vilket leder till en allt mer ansträngd distributionskedja. Kunders förväntningar på snabba leveranser och krav på hållbara transporter ställer stora krav på sista milen leveranser. Dessutom finns utmaningar gällande ökad trafikering, belastad infrastruktur samt höga utsläpp av växthusgaser orsakade av leveranserna. Syftet med denna studie har därför varit att undersöka vilka strategier som används av företag inom branschen för paketdistribution för att hantera sista milen leveranser i tätorter idag, och hur företag planerar att hantera framtida utmaningar avseende social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet på den svenska marknaden. Studien har byggt vidare på en nordamerikansk studie av sista milen leveranser där identifierade strategier och utmaningar från denna studie jämförts med observationer från Nordamerika. Metoden för rapporten har utgjorts av intervjuer med företag inom branschen tillsammans med litteraturstudier. Det har konstaterats att likheter förekommer mellan hantering av sista milen leveranser i Nordamerika och i Sverige, däribland elektrifiering av fordonsflottan, ruttoptimering och användning av paketskåp. Skillnader mellan studierna är att företag i Sverige använder sig av kundaviseringar och på lång sikt satsar på alternativa drivmedel, vilket inte observerats på den nordamerikanska marknaden. Studien har även visat att investering i stöttande IT och teknik är viktiga för företag på den svenska marknaden för att förbättra leveranserna, där en otillräcklig paketvolym och för små städer hindrar den svenska paketdistributionen från att bli ekonomiskt lönsam så som den fungerar idag, och att förändring krävs. Företag i Sverige har kommit långt inom sista milen leveranser, men det krävs mer för att uppnå ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet.en
dc.language.isosween
dc.relation.ispartofseriesEnvironmental Management/Uthålligt företagande 22/23:11en
dc.subjectSista milen leveranser, distribution, logistik, hållbarhet, TBL, strategien
dc.titlePaketleveranser i svensk tätort. En kvalitativ studie om vilka strategier som används för att hantera sista milen leveranser utifrån ekonomiska, sociala och miljömässiga perspektiven
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record