dc.contributor.author | Bornander, Hanna | |
dc.contributor.author | Frisell, Viktoria | |
dc.date.accessioned | 2023-09-22T14:17:34Z | |
dc.date.available | 2023-09-22T14:17:34Z | |
dc.date.issued | 2023-09-22 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/78595 | |
dc.description.abstract | Som följd av den växande e-handeln ökar mängden paket som ska levereras, vilket leder till
en allt mer ansträngd distributionskedja. Kunders förväntningar på snabba leveranser och
krav på hållbara transporter ställer stora krav på sista milen leveranser. Dessutom finns
utmaningar gällande ökad trafikering, belastad infrastruktur samt höga utsläpp av
växthusgaser orsakade av leveranserna. Syftet med denna studie har därför varit att undersöka
vilka strategier som används av företag inom branschen för paketdistribution för att hantera
sista milen leveranser i tätorter idag, och hur företag planerar att hantera framtida utmaningar
avseende social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet på den svenska marknaden. Studien
har byggt vidare på en nordamerikansk studie av sista milen leveranser där identifierade
strategier och utmaningar från denna studie jämförts med observationer från Nordamerika.
Metoden för rapporten har utgjorts av intervjuer med företag inom branschen tillsammans
med litteraturstudier. Det har konstaterats att likheter förekommer mellan hantering av sista
milen leveranser i Nordamerika och i Sverige, däribland elektrifiering av fordonsflottan,
ruttoptimering och användning av paketskåp. Skillnader mellan studierna är att företag i
Sverige använder sig av kundaviseringar och på lång sikt satsar på alternativa drivmedel,
vilket inte observerats på den nordamerikanska marknaden. Studien har även visat att
investering i stöttande IT och teknik är viktiga för företag på den svenska marknaden för att
förbättra leveranserna, där en otillräcklig paketvolym och för små städer hindrar den svenska
paketdistributionen från att bli ekonomiskt lönsam så som den fungerar idag, och att
förändring krävs. Företag i Sverige har kommit långt inom sista milen leveranser, men det
krävs mer för att uppnå ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet. | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.relation.ispartofseries | Environmental Management/Uthålligt företagande 22/23:11 | en |
dc.subject | Sista milen leveranser, distribution, logistik, hållbarhet, TBL, strategi | en |
dc.title | Paketleveranser i svensk tätort. En kvalitativ studie om vilka strategier som används för att hantera sista milen leveranser utifrån ekonomiska, sociala och miljömässiga perspektiv | en |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |