Search
Now showing items 1-5 of 5
OSYNLIGGÖR LÄRANDET OMSORGEN I FÖRSKOLAN? – En diskursanalys på hur lärande och omsorg konstrueras i förskolors presentationstexter
(2020-01-08)
Syfte: Förskolan tillskrivs traditionellt två olika, konkurrerande uppgifter: Omsorg och
lärande. Begreppen betraktas ofta som förknippade med och beroende av varandra i ett
dialektiskt förhållande och som delar av samma ...
Utomhus som lärande- och utvecklingsmiljö, om utomhuspedagogik på förskolan
(2011)
Sammanfattning:
Man kan i styrdokument, från nu och förr, finna uppmuntran till utomhuspedagogik. Begreppet
utomhuspedagogik antyder en undervisning som sker i autentiska miljöer och involverar barns alla sinnen.
Mitt syfte ...
Den ”fria lekens” betydelse för barns utveckling och lärande
(2011)
Syfte: Den här studiens syfte är att försöka få en uppfattning om pedagogers syn på den ”fria
lekens” betydelse för barns lärande och utveckling. Samt försöka ta reda på hur de ser på sin
egen roll i den ”fria leken”.
F ...
Bildens roll i den pedagogiska verksamheten – en litteraturstudie
(2011)
Frågeställningar
- Hur har bildens roll i den pedagogiska verksamheten sett ut ur ett historiskt perspektiv?
- Vad säger den av oss utvalda litteraturen om bild i den pedagogiska verksamheten?
- Vad kan barn lära sig ...
Barns lärande och utveckling i leken Kursansvarig Institution LAU370: Institutionen för pedagogik och didaktik samt
(2011)
___________________________________________________________________________
Syfte:Med vårt examensarbete vill vi undersöka barnens och
pedagogernas syn på hur sambandet mellan lek och lärande är.
Frågeställningar:Varför ...