Search
Now showing items 1-10 of 16
Betydelsen av pedagogens bemötande och förhållningssätt för tysta och försiktiga barns utveckling i förskolan. En litteraturstudie.
(2014-03-31)
Bakgrund
Jag har i mitt yrke som förskollärare sett att det finns stora skillnader på förskolor hur pedagoger bemöter och förhåller sig till barn. I denna uppsats ville jag studera vad hos pedagoger som påverkar att alla ...
På spaning efter delaktighet. Hur några elever i läs- och skrivsvårigheter upplever möjlighet till delaktighet
(2014-09-09)
Studiens syfte är att få en fördjupad förståelse för hur elever i läs- och skrivsvårigheter erfar och upplever sin egen delaktighet när det gäller den egna läs- och skrivutvecklingen. Till vår hjälp har vi följande ...
Elever och läsförståelse. En studie om hur lärare resonerar om och i praktiken arbetar med elevers läsförståelse
(2014-09-04)
Sammanfattning:
Syfte: Syftet var att studera hur lärare resonerar om och hur de i praktiken arbetar med elevers
läsförståelse. Detta syfte delas upp i tre olika frågeställningar:
-‐ I vad mån tar lärarna hänsyn till ...
Nycklar för en inkluderande lärandemiljö - en vinjettstudie baserad på specialpedagogers beskrivningar av förebyggande arbete
(2014-06-23)
Syfte: Syftet med undersökningen är att ta reda på hur specialpedagoger i en kommuns F-6 verksamhet beskriver det förbyggande arbetet för en inkluderande lärandemiljö. Fokus i studien har varit specialpedagogernas roll och ...
Inflytande i förskolan
(2014)
Abstract
I detta arbete har vi valt att undersöka barns syn på dokumentation. Vi har fokuserat på barns
inflytande och delaktighet, de maktrelationer som finns mellan barn och pedagoger och de
etiska aspekter som uppstår ...
Barn med ASD i planerade samlingar. Strategier och modeller.
(2014)
Syftet med vår studie har varit att ta reda på hur fyra förskollärare ser på inkludering av barn
med ASD i planerade samlingar. För att ta reda på det har vi valt att genomföra en empirisk
studie utifrån en kvalitativ ...
Två elevassistenters arbete med elever i behov av särskilt stöd. En etnografisk studie
(2014-05-20)
Syfte: Studiens övergripande syfte är att undersöka elevassistenters funktion och arbete med elever i behov av särskilt stöd i skolan. Dessutom är syftet att mer specifikt studera hur elever görs delaktiga i samspelsitua ...
Elevperspektiv på betyg och lärande i grundsärskolan
(2014-09-09)
Min studie tog sin grund i olika teorier kring lärande, kunskapssyn, inflytande och känsla av delaktighet. Jag använde mig av Bronfenbrenners utvecklingsekologiska miljömodell och det sociokulturella perspektivet i ...
"Smartphonen är som en egen liten hjärna". En kvalitativ studie om specialpedagogers syn på smartphonens användbarhet som pedagogiskt hjälpmedel för elever i behov av särskilt stöd i gymnasieskolan
(2014-11-03)
Purpose: The purpose of the present study is to investigate whether and how nine teachers of special education for older students, primarily at Upper secondary school, consider the smartphone an appropriate pedagogical ...
Ungdomar i föreningslivet ur ett Hemslöjdsperspektiv
(2014-07-02)
The reason of this thesis is my own involvement in the Swedish craft organisation - Hemslöjd and my desire to strengthen the organisation’s youth activities. Hemslöjden has since 2005 worked actively with children but very ...