Search
Now showing items 1-10 of 13
En läroplan för alla? Förskollärares syn på att utveckla förmågan att kommunicera hos barn med autism
(2012-05-30)
Syfte:
Syftet med studien var att belysa hur fyra förskollärare beskriver arbetet med att utveckla kommunikationsförmågan hos barn med autismspektrumtillstånd, utifrån förskolans läroplan.
Studien utgår från följande ...
Vilka är de andra? SFI-deltagares konstruktioner av vi och de andra
(2012-09-19)
Inledning: Såväl politiker, som media och många andra kritiserar undervisningen av svenska för invandrare (SFI) kraftigt, det diskuteras att invandrarna inte lär sig svenska i önskvärd omfattning och integrationen av de ...
Verklighet eller utopi? - en kvalitativ studie om lärares uppfattningar om en skola för alla och särskilt stöd
(2012)
Huvudfrågor:
Hur ser lärare på begreppet ”en skola för alla” och hur anser de att det fungerar i praktiken?
Hur beskriver lärare att de arbetar med elever i behov av särskilt stöd?
Hur ser lärare på inkludering och ...
Gymmet som arena för nya möjligheter
(2012-10-24)
Vad som utgör en begränsning för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar skiljer sig brett åt beroende på individ och situation, men ett gemensamt drag är deras osynliga karaktär. Att funktionsnedsättningen ...
Specialpedagogik i västra Kenya – en kvalitativ studie om specialpedagogiska förutsättningar i två skolformer
(2012)
Sammanfattning:
Vår studie bygger på möten med lärare från fem kenyanska skolor. Vårt huvudsyfte är att undersöka lärarnas
synsätt kring specialpedagogik och hur de praktiskt arbetar i två olika skolformer med elever som ...
Två skolvärldars möte. En institutionsskolas fysiska integrering med en kommunal grundskola i ett inkluderande perspektiv
(2012-11-27)
Syfte:
Studien syftar till att undersöka rektorers och lärares uppfattningar om hur en institutionsskola för elever med rörelsehinder och en kommunal skolas värld gestaltar sig i nuläget med tanke på delaktighet, samarbete ...
En skola - två världar - en fallstudie om hur delaktighet uppstår för en inkluderad särskoleelev i en gymnasieklass
(2012-05-11)
Syfte: Detta examensarbete syftar till att få kunskap om vad som kan bidra till ökad delaktighet för en elev mottagen i gymnasiesärskolan som läser individinkluderat inom ett nationellt program. Utifrån syftet har jag ...
Läs-och skrivsvårigheter och lärande i matematik
(2012-09-26)
Syfte: Studiens syfte har varit att undersöka fem pedagogers uppfattningar av hur läs- och skrivsvårigheter påverkar elevers lärande i matematik och vilka didaktiska val de gör i matematikundervisningen. Anser pedagogerna ...
Bortom inkludering. Meningsfulla relationer, tydliga roller och engagerande aktiviteter ger möjligheten att skapa en skola för alla.
(2012-06-13)
Syftet med studien är att identifiera och beskriva centrala faktorer som har betydelse för att skapa en skola för alla, utifrån ett exempel från en kommun i Mellansverige.
1. Hur skrivs den fram, d.v.s. hur formulerar ...
En narrativ retrospektiv analys om drömmar om ett arbetsliv efter gymnasiesärskolan
(2012-10-29)
Syfte:
Syftet med studien är att ta reda på eller belysa hur några ungdomars framtidsdrömmar, för-väntningar, visioner och önskemål har infriats – från det att de slutade gymnasiesärskolan för ett eller två sedan till ...