Search
Now showing items 1-9 of 9
"Sen vet man att man vill behandla alla lika" - en undersökning av hur pedagoger bemöter pojkar och flickor i förskolan.
(2007)
Sammanfattning: Vårt syfte med arbetet var att göra en jämförelse mellan pedagogernas egna
reflektioner över hur de bemöter pojkar och flickor och hur de sedan agerar gentemot pojkarna och
flickorna i vardagliga situationer ...
Hur gör man uppror i rosa änglavingar? en studie om jämställdhetsarbeten i förskolan.
(2007)
Syftet med denna studie är att ta reda på hur man kan arbeta med jämställdhet i förskolan i enlighet med det som
anges i styrdokumenten, enligt tidigare forskning, samt presentera exempel på detta. De frågeställningar ...
Genus och jämställdhet i förskolan- ett bidrag till förståelse av förskolelärares syn på genuskunskapens betydelse
(2007)
Syftet med studien var att undersöka hur förskolelärare såg på betydelsen av att ha kunskap
om genus. Frågeställningarna var: Hur ser pedagoger i förskolan på utbildning i genus?
Vilken betydelse tycker pedagoger genuskunskap ...
I princip jämställt – en kvalitativ studie av föräldraledighet.
(2007-06-04)
Studiens syfte är att undersöka vad som spelar in vid förhandling av föräldraledighet. Detta har vi valt att göra genom att spegla blivande föräldrars berättelser mot offentliga diskurser om föräldraledighet. Formulerat ...
I princip jämställt – en kvalitativ studie av föräldraledighet
(2007-05-30)
Studiens syfte är att undersöka vad som spelar in vid förhandling av föräldraledighet. Detta har vi valt att göra genom att spegla blivande föräldrars berättelser mot offentliga diskurser om föräldraledighet. Formulerat ...
En stad – två världar? En kvantitativ studie gjord på tonårstjejer i två förorter, med
(2007-05-30)
Syftet med vår uppsats har varit att undersöka tjejer i högstadieåldern med avseende på hur
deras liv ser ut idag och hur de vill att det ska se ut i framtiden, detta med fokus på familj och
jämställdhet. Vi har också ...
Vem äger hammaren? En undersökning om genus och jämställdhet i läroböcker i svenska för skolår 1 från år 1913 till år 2003.
(2007)
Syftet med vår studie var att i läroböcker i svenska för skolår 1 studera framställningen av genus och hur det har
förändrats över tid, samt att se denna framställning ur ett jämställdhetsperspektiv. De frågor vi utgick ...
Bilderböcker ur ett jämställdhetsperspektiv
(2007)
BakgrundVi har under vår utbildning intresserat oss för
genusfrågor, men vi har också ett stort intresse för
barnlitteratur. Vi anser att det är viktigt att man som
pedagog arbetar med barnlitteratur och skönlitteratur ...
Pedagogers tankar om genus En jämförande studie mellan skola och förskola
(2007)
Detta är ett arbete som handlar om pedagogers tankar om genus i skola och förskola.
Vårt syfte med detta arbete är att se hur pedagoger förhåller sig till genus och genuspedagogik
i förskolan respektive skolan. Vi fokuserar ...