Search
Now showing items 1-6 of 6
”Kan vi alla samlas?” - Hur förskollärare möjliggör för inkludering av barn i behov av särskilt stöd i samlingen
(2020-06)
Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare beskriver hur de möjliggör för inkludering och delaktighet av barn i behov av särskilt stöd i samlingen. Fokuset på barn i behov av särskilt stöd grundas dels på de skrivelser ...
Att hitta vägen till inkludering i förskolan En kvalitativ studie om några förskollärares resonemang kring inkludering för barn i behov av särskilt stöd
(2020-01-16)
Syfte:
Syftet med den kvalitativa studien är att undersöka hur några förskollärare resonerar kring
begreppet inkludering, vilka barn som de anser vara i behov av särskilt stöd samt hur
förskollärarna resonerar kring att ...
Sju elevers uppfattningar om sin skolsituation inom flexteamsverksamhet
(2020-03-02)
Syftet med studien är att öka kunskapen om vilka olika uppfattningar elever har av sindelaktighet inom flexteamsverksamhet (FTV) i skolan. Studien ämnar ge svar på följande frågeställningar. Hur ...
”Kan alla verkligen vara med?” En enkätstudie om hur utbildade lärare i fritidshem och fritidspedagoger arbetar för tillgängliga lärmiljöer i fritidshemmet.
(2022-03-17)
Syftet är att generera kunskap om hur utbildade lärare i fritidshem och fritidspedagoger arbetar för att undervisningen ska vara tillgänglig för alla elever. Det skrivs att lärare och fritidspedagoger har en väsentlig roll ...
Inkludering av ALLA barn vid samling - Videoobservation utifrån ett sociokulturellt perspektiv.
(2022)
Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare arbetar för att alla barn oavsett behov ska
inkluderas i den vardagliga situationen samling. Det är en empirisk studie som bygger på den
kvalitativa metoden videoobservation ...
Alternativ och kompletterande kommunikation i förskolan. En kvalitativ studie om alternativ och kompletterande kommunikation utifrån kunskap och inkludering
(2020)
Förskolan omfattar åldersgrupperna ett till sex år, detta innebär att barnen befinner sig i olika
utvecklingsfaser där den kommunikativa förmågan skiljer sig åt. Det finns bland annat barn
med annat modersmål än svenska, ...