Search
Now showing items 1-10 of 15
Formativ bedömning. Hur lärare i slöjd och idrott förhåller sig
(2014-03-31)
Syfte
Syftet med denna studie var att undersöka i vilken utsträckning och på vilket sätt ett formativt arbetssätt används bland lärare i idrott/hälsa och slöjd. I undersökningen har vi lyft fram hur lärarna arbetar med ...
Biologin blir begriplig med utomhuspedagogik. En diskursanalytisk studie om utomhuspedagogik
(2014-03-28)
Syfte: Syftet är att undersöka diskurser om utomhuspedagogik som ett sätt att arbeta med elever ute i naturen.
Teori: Jag har inspirerats av den litteratur och forskning som behandlar utomhuspedagogik. Enligt de genom ...
Gymnasieelevers erfarenhet av studieteknik
(2014-05-15)
Syfte
Studiens syfte är att beskriva erfarenheten av studieteknik hos elever på högskoleförberedande gymnasieprogram. Utifrån styrdokument diskuteras även om gymnasieskolan ges förutsättningar för att kunna ge alla elever ...
Leken som aldrig tog slut. En empirisk studie på en skola i Kenya
(2014)
Abstract
Syftet med den här studien är att studera lekens möjligheter i förskolans verksamhet. Vi har
tittat på hur barnen leker, när barnen leker och var barnen leker samt hur lärarna planerar för,
agerar i och ser på ...
”Har du bara lekt idag?” – En studie kring lekens betydelse i förskolan och pedagogernas engagemang i barns lek
(2014)
Syfte
Studiens syfte är att belysa hur pedagoger ser på lekens betydelse för barns utveckling och lärande samt sitt eget
engagemang i barns lek.
Metod
Empirin är hämtad från två olika förskolor som är belägna i olika ...
Naturvetenskap i förskolan. Barns möjligheter till lärande i små och stora undervisningsgrupper
(2014-08-20)
Syftet med föreliggande studie är att vinna kunskap om vilka möjligheter till lärande barn erbjuds kring ett naturvetenskapligt lärandeobjekt i en liten och i en stor undervisningsgrupp, där antal barn per lärare ...
Tabula Rasa
(2014-07-16)
Syftet med denna undersökning var att utforska den lärandes perspektiv genom att lära oss spela ett nytt instrument. Genom att försätta oss i en sådan situation och sedan granska våra egna läroprocesser hoppades vi kunna ...
”Grupper som inte har några konflikter, det tror inte jag på” - En kvalitativ studie om sex lärares syn på konflikter och konflikthantering
(2014)
Syftet med vår studie är att synliggöra och analysera hur sex grundskolelärare ser på konflikter och
konflikthantering. Frågeställningarna som vi har utgått från är:
1. Hur ser sex verksamma lärare på konflikter och ...
Elevperspektiv på betyg och lärande i grundsärskolan
(2014-09-09)
Min studie tog sin grund i olika teorier kring lärande, kunskapssyn, inflytande och känsla av delaktighet. Jag använde mig av Bronfenbrenners utvecklingsekologiska miljömodell och det sociokulturella perspektivet i ...
Att leka matte i förskolan - Ett utvecklingsarbete i förskolan
(2014)
Abstract
Syftet med detta utvecklingsarbete är att visa hur planerade leksituation kan bidra
till barns matematikutveckling i förskolan. Frågeställning handlar om hur
planerade leksituationer kan bidra till barns ...