Search
Now showing items 1-9 of 9
"Om man inte får chansen att uttrycka sig, känns det som man inte är värd ett skit". En studie om pedagogers syn på hur estetiska ämnen kan främja lärande och utveckling hos särskoleelever
(2010-04-22)
Syfte:
Syftet med studien är att ta reda på hur pedagoger på en särskola talar om estetiska ämnens betydelse för att främja lärande och utveckling för eleverna, samt hur detta gestaltar sig i praktiken.
Teori:
Vi ...
Medarbetarskap ur ett kommunikativt perspektiv. - En observationsstudie med fokus på samspel och dialog på ett mikroföretag
(2016-01-22)
Syfte: Syftet med studien är att se hur ett gott (myndigt) medarbetarskap, med särskilt fokus på kommunikation och samspel, kan framträda i en verbal kommunikation under ett personalmöte. Detta gör vi för att kunna tillföra ...
Säg det med video Videobedömning i språkkurser
(2017-09-04)
I denna studie belyses hur arbetsmetoden videobedömning upplevs av både lärare och elever inom tre språkkurser på den kommunala vuxenutbildningen i Kristianstad. Studien beskriver också hur arbetsmetoden kan berika ...
ATT LEDA OCH STYRA FÖR DIGITALT LÄRANDE En fallstudie om upplevda förutsättningar för digitalisering och lärande i offentlig verksamhet
(2018-07-04)
I en omvärld som erbjuder och förutsätter digitala tjänster och digitala lösningar för hantering som tidigare skett på analogt vis, krävs en allt högre förståelse för digita-liseringens förutsättningar och utmaningar inom ...
Naturvetenskap i förskolan. Barns möjligheter till lärande i små och stora undervisningsgrupper
(2014-08-20)
Syftet med föreliggande studie är att vinna kunskap om vilka möjligheter till lärande barn erbjuds kring ett naturvetenskapligt lärandeobjekt i en liten och i en stor undervisningsgrupp, där antal barn per lärare ...
E-deltagande i stadsbyggnad KOMMUNIKATION, LÄRANDE OCH KONSULTATION I E-PLANERING
(2016-09-20)
Försök att utveckla medborgardeltagande inom stadsplanering fokuserar ofta på att bredda
och öka deltagandet snarare än att fördjupa det. Forskning har fokuserat på ton och stil i
aktiviteterna samt i vilken utsträckning ...
Surfplattan i gymnasiesärskolan. En studie om användning av surfplattor i gymnasiesärskolans individuella program
(2015-06-02)
Syfte:
Studiens syfte är att undersöka hur surfplattan används som redskap i undervisningen inom gymnasiesärskolans individuella program.
Centrala frågeställningar är:
• I vilka sammanhang används surfplattor?
• Vad ...
Specialpedagogisk handledning - en möjlighet för lärande. En kvalitativ studie om åtta pedagogers erfarenheter av specialpedagogisk handledning i grundskolan
(2012-02-09)
Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur handledningssamtalets innehåll och form kan bidra till deltagarnas lärande och reflektion i och av den egna praktiken. Genom att studera och beskriva hur deltagarna själva ...
Från svarta tavlan till digitala lärverktyg. Grundskollärares uppfattningar och arbete i klassrummet kring digitala lärverktyg och digital kompetens
(2014-04-24)
Bakgrund: Den snabba utvecklingen i samhället har lett fram till ett interaktivt/digitalt och mobilt kommunikationssamhälle. Digitala lärverktyg blir allt mer förekommande i skolan och vikten av en god digital kompetens ...