Search
Now showing items 1-10 of 11
Språkliga möjligheter. Flerspråkiga elevers upplevelser av delaktighet, stöd och lärande
(2015-10-15)
Syftet med studien är att undersöka flerspråkiga elever som har bedömts eller bedöms vara i behov av särskilt stöd. Fokus i studien är att få ökad kunskap om flerspråkiga elevers levda erfarenheter av att erhålla stöd, ...
Tydlig men ändå diffus. Grundsärskolelärares uppfattningar om grundsärskolans nya läroplan, Lgrsä11
(2015-10-08)
Syfte: Studiens övergripande syfte är att beskriva lärares uppfattningar av den senaste läroplanen för grundsärskolan, Lgrsä11, inriktning grundsärskola, med tyngdpunkt på lärande, måluppfyllelse och bedömning. Konsekvenserna ...
Surfplattan i gymnasiesärskolan. En studie om användning av surfplattor i gymnasiesärskolans individuella program
(2015-06-02)
Syfte:
Studiens syfte är att undersöka hur surfplattan används som redskap i undervisningen inom gymnasiesärskolans individuella program.
Centrala frågeställningar är:
• I vilka sammanhang används surfplattor?
• Vad ...
Bland appar och nappar. En fallstudie om små barn och surfplattor
(2012-09-24)
Bakgrund: Digitala verktyg blir alltmer förekommande i pedagogisk verksamhet. Surfplattan är ett av dessa verktyg som på senare tid gjort debut i förskolan. Allt fler pedagoger ser surfplattan som ett användbart redskap i ...
Elevperspektiv på betyg och lärande i grundsärskolan
(2014-09-09)
Min studie tog sin grund i olika teorier kring lärande, kunskapssyn, inflytande och känsla av delaktighet. Jag använde mig av Bronfenbrenners utvecklingsekologiska miljömodell och det sociokulturella perspektivet i ...
Allsången som gemenskapare. En intervjuundersökning om ett projekts möjligheter
(2012-09-24)
Syftet med uppsatsen är att belysa hur några pedagoger i grund- och grundsärskolan (åk 0-3) arbetar med och har användning av Allsången; ett projekt där de övar sånger med sina elever och till slut samlas för en stor ...
En hjälpande hand En studie om elevassistenters tankar kring yrkesrollens betydelse för interaktion och lärande
(2015-12-04)
Syfte: Studiens syfte är att undersöka elevassistentens uppfattning av sin roll och dess betydelse för elevens lärande och interaktion inom grundskolan.
Teori: Studien tar sin utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet ...
Läsning i särskolan. En fallstudie av tre grundsärskolor
(2013-10-22)
Syfte:
Syftet med studien är att studera hur lärare inom grundsärskolan arbetar med metoder för läsning hos elever med utvecklingsstörning.
Studien tar sin utgångspunkt i följande frågeställningar:
• Vilka erfarenheter ...
Specialpedagogisk handledning - en möjlighet för lärande. En kvalitativ studie om åtta pedagogers erfarenheter av specialpedagogisk handledning i grundskolan
(2012-02-09)
Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur handledningssamtalets innehåll och form kan bidra till deltagarnas lärande och reflektion i och av den egna praktiken. Genom att studera och beskriva hur deltagarna själva ...
Från svarta tavlan till digitala lärverktyg. Grundskollärares uppfattningar och arbete i klassrummet kring digitala lärverktyg och digital kompetens
(2014-04-24)
Bakgrund: Den snabba utvecklingen i samhället har lett fram till ett interaktivt/digitalt och mobilt kommunikationssamhälle. Digitala lärverktyg blir allt mer förekommande i skolan och vikten av en god digital kompetens ...