Sökning
Visas titlar 1-10 av 33
Dokumentation av matematik på förskolan en studie om pedagogers erfarenheter
(2008)
Sammanfattning
Vår studies syfte är att ta reda på pedagogers erfarenhet av dokumentation och dess stödjande roll för utveckling
av verksamheten kring matematik i förskolan.
Våra huvudfrågor har under arbetets gång varit: ...
Barn i böcker. Ett genusperspektiv på nyskrivna bilderböcker
(2008)
Bakgrund och syfteFörskolans läroplan är tydlig med att de som arbetar där skall motverka de
traditionella könsmönstren som råder i samhället. Ett sätt kan vara att pedagoger
använder bilderböcker för att arbeta med dessa ...
Matematik på en förskola Vad står i läroplanen och behövs ämnesdidaktiska kunskaper?
(2007)
SyfteSyftet med vår fallstudie är att undersöka om några lärare följer
förskolans läroplan när det gäller matematik. Vi vill också ta reda på
matematikinnehållet på en förskola samt om lärarna där vet vad barnen
lär sig ...
Barn i böcker
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2008)
Titel: Barn i böcker.
Ett genusperspektiv på nyskrivna bilderböcker
Författare: Ulrica Brogren och Ingrid Jakobsson
Termin och år: Vårterminen 2008
Kursansvarig institution: Sociologiska institutionen
Handledare: Mats ...
Sagostunden – tillfällen för lärande?
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2008)
Titel: Sagostunden – tillfällen för lärande? Pedagogers tankar kring sagostunden
Författare: Maria Herdebrant och Angelika Elofson
Termin och år: VT-2008
Kursansvarig institution: Sociologiska institutionen.
Handledare: ...
Temaarbete i förskolan – en kvalitativ jämförelse mellan Reggio Emilia-förskolor och traditionella förskolor
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)
Arbetets titel: Temaarbete i förskolan – en kvalitativ jämförelse mellan Reggio
Emilia-förskolor och traditionella förskolor
Arbetets art: Examensarbete inom det allmänna utbildningsområdet för
lärarutbildningen vid ...
Lek och lärande. En undersökning om pedagogers syn på barns lärande genom leken i förskolan
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005)
Abstract
Arbetets art: Examensarbete, 10 poäng, Institutionen för pedagogik och
didaktik vid Göteborgs Universitet
Titel: Lek och lärande. En undersökning om pedagogers syn på
barns lärande genom leken i förskolan
Antal ...
Språk och kommunikation. En observationsstudie av nio förskolebarn.
(2007)
Studiens syfte var att beskriva vad barn språkligt kan uttrycka och hur de kommunicerar i en småbarnsavdelning.
Dessutom ville vi ta reda på vilket intresse har de för skriftspråk och hur de visar det.
Metod
En kvalitativ ...
Från utanförskap till social lek. En studie om barn som inte leker socialt och om hur förskollärare arbetar för att hjälpa dessa barn till social lek.
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)
Abstrakt
Sofia Blanckenfiell och Kamilla Palmgren: Från utanförskap till social lek. En studie om barn
som inte leker socialt och om hur förskollärare arbetar för att hjälpa dessa barn till social lek.
Examesuppsats i ...
"Man går i skolan för att lära sig, man går ju inte i skolan för att leka". Ett examensarbete om lek i skolans tidigare år.
(2008)
Syfte
Studiens syfte var att undersöka lek som en del av den pedagogiska verksamheten i skolans tidigare år. Genom
tre frågeställningar lyfter studien fram, analyserar och diskuterar hur skolvardagen ser ut med lek i fokus ...