Search
Now showing items 1-10 of 14
Gamification som metod för användarengagemang - En explorativ studie av tre svenska företags inställning till ett nytt sätt att engagera och behålla kunder på nätet
(2012-09-24)
I dagens värld får konsumenter en uppsjö av produkter och tjänster kastade över sig på
nätet. Företagen får inte många chanser att lyckas locka kunder med sina erbjudanden av
dessa produkter och tjänster. Konsumenten har ...
Villkor och strategier för elevens lärande och måluppfyllelse i ämnet hantverksteknik på frisörprogrammet
(2012)
Bakgrund: Gymnasieelevers måluppfyllelse är en ofta diskuterad fråga. Inte minst införandet av en ny läroplan,
Gy 11, hösten 2011 aktualiserar frågor om vad som påverkar elevers möjlighet att nå uppsatta kunskapsmål.
Syfte ...
Hur kan man arbeta med klassiker i grundskolans senare år? Observationer av en lärares arbete med Strindberg och Lagerlöf i årskurs 9
(2012)
Sammanfattning
Syfte och huvudfrågor: Ungdomar läser mindre, speciellt gamla klassiker som hör till vårt kulturarv i
form av en litterär kanon. Syftet med denna uppsats har varit att undersöka och observera hur en lärare ...
Musik och dess påverkan på motivation under ett gympass
(2012-10-24)
Music used in exercise has been widely used since 1970. Researchers have pointed out that
future research about music influence on motivation should include a comparison between
gender in health club environments. This ...
Delaktighet och mening för alla elever. En etnografisk studie om elevplaner som redskap för elevers lärande i den pedagogiska praktiken
(2012-10-29)
Syfte: Huvudsyftet med studien är att undersöka hur delaktighet och upplevelsen av mening i skolarbetet kan stärkas i en skola för alla, samt hur elevers aktiva reflekterande kring arbetet med elevplaner bidrar till det ...
Elevens lärande. En kvalitativ studie om elevens medvetenhet om sin lärprocess, lärarens verktyg för att medvetandegöra eleven och lärarens verktyg för att motivera eleven.
(2012-02-16)
Syfte:
Syftet med detta arbete är att undersöka hur medvetna elever i år 5 och 6 är om sin egen lärprocess och deras uppfattningar om hur de lär, samt hur lärarna motiverar sina elever och hur de beskriver att de gör ...
Kriget om lärandet - En studie om datorspel och lärande, och vilka aspekter som är viktiga för pedagoger att titta på
(2012-02-03)
Det har gjorts mycket forskning på pedagogiska datorspel och hur de kan användas i undervisning.
Den här studien har försökt sammanfatta och sammanställa detta till en modell för hur datorspel
kan utforskas och analyseras ...
”Hemma läser jag inte för då måste jag inte läsa” En kvalitativ studie om vad som motiverar elever i en åk 6 till att läsa skönlitteratur
(2012)
Syfte och frågeställning:
Internationella studier påvisar att läsförmågan hos svenska elever märkbart försämrats över tid. Mot bakgrund av
dessa studier avsåg vi undersöka vilka faktorer en grupp elever i årskurs 6 upplevde ...
Vad motiverar elever att fullfölja sina studier i italienska? – En kvalitativ studie om elevers och lärares uppfattningar kring motivation för språkstudier.
(2012)
Sammanfattning: Denna studies huvudsyfte var att få veta mer om vad som motiverar elever att fullfölja
sina studier i italienska till och med gymnasieskolans steg 3. De flesta eleverna hoppar av italienskastudierna
redan ...