Search
Now showing items 1-10 of 14
Lek och lärande
(2012)
Sammanfattning
Vårt syfte har varit att undersöka hur pedagoger i förskola, förskoleklass och skola uttrycker sig kring att använda
lek som metod för lärande i verksamheten med barn och elever. Vi vill undersöka i vilken ...
Barn kan så mycket mer än vad vi vuxna tillåter. En studie om förskollärarkompetens och barns lärande.
(2013-02-04)
Syfte
Syftet med denna studie är att vinna kunskap om vilka kompetenser förskollärare uttrycker att de behöver i utövandet av sitt yrke, samt vad de anser vara viktigt att barn får lära sig i förskolan.
Teori
Den ...
Leken som aldrig tog slut. En empirisk studie på en skola i Kenya
(2014)
Abstract
Syftet med den här studien är att studera lekens möjligheter i förskolans verksamhet. Vi har
tittat på hur barnen leker, när barnen leker och var barnen leker samt hur lärarna planerar för,
agerar i och ser på ...
Omsorg och lärande – en kvalitativ studie om pedagogers tankar kring omsorgssituationer
(2011)
Sammanfattning:
Vårt syfte med vår uppsats är att ta reda på hur pedagoger tänker i omsorgssituationer. Vi vill se om det finns en
yttre påverkan som gör att pedagogerna inte agerar som de vill och ska. Vi vill att pedagogerna ...
Naturvetenskap i förskolan. Barns möjligheter till lärande i små och stora undervisningsgrupper
(2014-08-20)
Syftet med föreliggande studie är att vinna kunskap om vilka möjligheter till lärande barn erbjuds kring ett naturvetenskapligt lärandeobjekt i en liten och i en stor undervisningsgrupp, där antal barn per lärare ...
Utomhus som lärande- och utvecklingsmiljö, om utomhuspedagogik på förskolan
(2011)
Sammanfattning:
Man kan i styrdokument, från nu och förr, finna uppmuntran till utomhuspedagogik. Begreppet
utomhuspedagogik antyder en undervisning som sker i autentiska miljöer och involverar barns alla sinnen.
Mitt syfte ...
Förskollärares horisonter. Samtal för lärande kring svåra lek- och samspelsprocesser i förskolan
(2011-09-19)
Syfte: Syftet med studien är att belysa förskollärares tolkning, förståelse och levda erfarenheter kring arbetet i barngrupper, där svåra lek- och samspelssituationer uppstår. I studien belyses även förskollärares levda ...
Lärande i naturen
(2012)
Syftet med arbetet är att undersöka hur pedagoger som arbetar på olika förskolor använder sig av utomhuspedagogik i sin undervisning. Hur arbetar de med utomhusundervisning i sin verksamhet och vad innebär utomhus för ...
Bland appar och nappar. En fallstudie om små barn och surfplattor
(2012-09-24)
Bakgrund: Digitala verktyg blir alltmer förekommande i pedagogisk verksamhet. Surfplattan är ett av dessa verktyg som på senare tid gjort debut i förskolan. Allt fler pedagoger ser surfplattan som ett användbart redskap i ...
Att leka matte i förskolan - Ett utvecklingsarbete i förskolan
(2014)
Abstract
Syftet med detta utvecklingsarbete är att visa hur planerade leksituation kan bidra
till barns matematikutveckling i förskolan. Frågeställning handlar om hur
planerade leksituationer kan bidra till barns ...