Sökning
Visas titlar 1-8 av 8
“Varför har vi bedömning och betyg i idrott och hälsa när vi ska främja folkhälsa och rörelseglädje?” En kvalitativ studie om gymnasielärares bedömning och betygsättning i idrott och hälsa.
(2022)
Utifrån styrdokument har lärare i idrott och hälsa stor autonomi i sin planering, bedömning
och betygsättning av undervisningen. Tidigare forskning har dock visat att lärarens autonomi
tycks försvåra lärarens process ...
Matematikångest hos elever i högstadium och gymnasium. Ett urval av manifestationer, konsekvenser och aspekter av undervisningen som har intresserat forskningen.
(2022-12-14)
Syfte: Syftet är att få kunskap om vad forskningen behandlar vad gäller hur matematikångest tar sig i
uttryck, dess konsekvenser och undervisningens betydelse.
Metod: Examensarbetet innefattar en allmän litteraturstudie, ...
Formativ bedömning – hiss eller diss? - En systematisk forskningsöversikt om lärares och elevers uppfattningar och erfarenheter av formativ bedömning
(2022)
Formativ bedömning är en bedömningsmetod i skolan, och något som förespråkas inom
lärarutbildningar. Däremot har upplevelser visat att lärare ute i arbetslivet inte alltid delar
denna åsikt. Denna studie är en ...
Kompetens eller brist på resurser? En forskningsöversikt om undervisning i ämnet Idrott och hälsa med elever som har ADHD eller autism.
(2022)
Samtidigt som det har skett en ökning av diagnostiserade elever med ADHD och/eller autism
i Sverige, känner lärare att de saknar kunskap om undervisnings anpassningar utifrån dessa
diagnoser. Enligt läroplanen och svensk ...
Vem äger problemet? En litteraturstudie som synliggör effekten av ett lågaffektivt bemötande och samarbetsbaserat problemlösning i mötet med problemskapande beteende.
(2022-03-17)
Vår studie visar att ett Lågaffektivt bemötande är ett effektivt sätt att möta elever med problemskapande beteende. Resultatet visar också att pedagogernas känsla av att ha ett verktyg som ger dem en förståelse och en ...
Vad är det som saknas på tallriken? En forskningsöversikt om vegetariska matval bland ungdomar kopplat till hem- och konsumentkunskap.
(2022)
Intresset för vegetariskt har ökat i Sverige och ses som gynnsamt både för hälsan och
klimatet. Denna forskningsöversikt har haft i syfte att undersöka ungdomars syn på just
vegetariska matval, och hur lärare inom hem- ...
”Helan eller Halvan som lärare i idrott och hälsa”. En forskningsöversikt om hur lärarens kropp påverkar elever i idrott och hälsa.
(2022)
Att kroppsideal och dess påverkan är ett känt ämne råder det inget tvivel om i dagens
samhälle. Det pratas ofta om att ungdomar blir påverkade av sociala medier och på vilket sätt
de påverkas av dess flöden. Funderingar ...
Undervisning om religion i USA: Lärarperspektiv på high school
(Göteborgs universitet, 2022)
This study is aimed at understanding high school teachers’ views on religious education in the Salt Lake City area, Utah. In this study, six teachers are interviewed about their views on the courses they teach and how the ...