Search
Now showing items 1-10 of 10
Möten i tamburen
(2020)
Vad berättas om arbete med jämställdhet inom det utbildningspedagogiska fältet för yngre barn? En systematisk forskningsöversikt
(2020-07-03)
Inom pedagogisk utbildning för yngre barn både nationellt och internationellt bedrivs arbete rörande frågor om jämställhet, rättvisa, könsidentitet och genus. Sett till verksamheter runt om i världen är den svenska förskolan ...
Kvalitet och likvärdighet i förskolan utifrån ett ledningsperspektiv utifrån ett ledningsperspektiv
(2020-08-12)
Under senare år har forskning visat att hög kvalitet i förskolans utbildning har en avgörande innebörd för barns lärande inom alla områden. Det yttersta ansvaret för att säkerhetsställa att barn får en likvärdig utbildning ...
Konflikthantering i förskolan
(2020)
Abstract
Syftet med studien är att undersöka pedagogernas agerande i de konflikter mellan barn som sker på förskolan i den fria leken. Våra frågeställningar är: 1. Vilka förhållningssätt är vanligast att pedagogerna ...
Pedagog-barnrelationers påverkan på barns socioemotionella utveckling i förskolan
(2020)
AbstractBåde i Sverige och globalt har förskolans roll börjat riktas in alltmer mot att förbereda barnen inför de akademiska krav och förväntningar som väntar i den påföljande skolan. Risken med denna utveckling är att ...
Förskollärares uppfattningar av fenomenet undervisning
(2020)
Studiens syfte är att undersöka förskollärares uppfattningar av fenomenet undervisning i
förskolan. Fenomenet är ett outforskat område vilket har lett fram till den här studien.
Skolverkets lägesbedömning (2017) visar ...
Samverkan kring förskolan för barn som har eller tillfrisknat från cancer En livsvärldsansats
(2020-01-15)
Syfte:
Syftet med min studie var att se på hur samverkan såg ut kring förskolan med ett barn som har eller tillfrisknat får sin cancer mellan vårdnadshavare, lekterapin och förskolan.
Teori:
I min studie använde jag mig ...
F ÖRSKOLLÄRARES UPPFATTNINGAR OM DE YNGSTA BARNENS MÖJLIGHETER TILL ANKNYTNING I FÖRSKOLA - En kvalitativ intervjustudie
(2020-06)
Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger ser på anknytning och relationer till barn och vårdnadshavare i förskolan. De teoretiska utgångspunkterna är fenomenologi och
anknytningsteorin. Den metod som har använts ...
Barns delaktighet i samlingen
(2020)
Samlingen är en aktivitet som i många förskolor är förgivettagen där barns delaktighet
riskerar att hamna i bakgrunden. Syftet med denna studie är därför att undersöka hur
förskolläraren kan utforma samlingen så att ...