Search
Now showing items 1-10 of 18
Talet om särskilt stöd – en studie av några diskurser rörande särskilt stöd i förskolan
(2015-04-28)
Syfte:
Studiens övergripande syfte är att synliggöra vilka diskurser som framträder i en fokusgrupps tal om särskilt stöd i förskolan. Mer preciserat ämnar studien att undersöka om någon av resultatets diskurser innehar ...
”Detta är inget nytt, nu har jag bara fått ord för det” -aktionsforskning kring lässtrategier i åk7
(2015-11-28)
Syfte: Syftet med studien är att följa ett arbetslags arbete och genom handledning utveckla reciprok undervisning i inkluderande arbetsformer för att utveckla alla elevers läsförståelse, i synnerhet elever med utvecklingsstörning. ...
Konsten att anpassa En kvantitativ studie om anpassningar i matematikundervisningen för elever inom autismspektrumtillståndet
(2015-11-10)
Syfte: Syftet med studien är att få en bred beskrivning av vilka olika anpassningar som används i matematikundervisningen. Samt att undersöka pedagogers val av anpassning relativt specialpedagogiskt perspektiv, relativt ...
Matematik i grundsärskolan - med fokus på några lärares upplevelser av möjligheter och hinder i undervisningen
(2015-11-28)
Syfte: Syftet med studien har varit att, genom intervjuer, ta reda på vad några lärare har för erfarenheter, av att undervisa i matematik på grundsärskolan, samt vilka möjligheter och hinder de upplever i undervisningen. ...
Åtgärdsprogram - En omöjlig uppgift? Intervjuer med fyra klasslärare gällande åtgärdsprogram för integrerade elever
(2015-10-08)
Syfte
Syftet med studien är att ta reda på hur fyra klasslärare talar om arbetsprocessen med åtgärdsprogram för elever som är integrerade i grundskolan. Frågeställningarna som ska åskådliggöra hur klasslärarna talar om ...
Barn som leker och inte leker i den fria leken. Några förskollärares uppfattningar
(2015-10-15)
Syfte och frågeställningar
Studiens syfte är att undersöka förskollärares uppfattningar av förhållanden för barn som inte leker i den fria leken i förskolan.
Studiens frågeställningar är:
1. Hur uppfattar förskollärare ...
Skrivutvecklande arbetssätt - en intervention i grundsärskolan
(2015-02-25)
Syfte Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur elever i en särskolekontext kan ...
Elevhälsan – skolans insatsstyrka Diskurser om elevhälsa och specialpedagogik i skollagspropositionen
(2015-11-27)
Syfte: Syftet har varit att undersöka vad som kännetecknar Alliansregeringens (2006-2014) uppfattning om elevhälsa och specialpedagogik, såsom den förs fram i skollagspropositionen (Prop. 2009/10:165) samt att undersöka ...
Anpassade barn eller anpassad verksamhet? Förståelse av specialpedagogiska praktiker i förskolan
(2015-12-18)
Syfte: Syftet med studien var att belysa och problematisera tillgängligheten i den pedagogiska miljön i förskolan för barn i behov av särskilt stöd utifrån den pedagogiska praktik som de berörda pedagogerna använder sig ...
Upplevelser av särskilt stöd En kvalitativ studie av åtta unga vuxnas upplevelser av särskilt stöd i grundskola och gymnasieskola
(2015-11-27)
Syfte: Syftet med undersökningen är att utifrån en livsvärldsfenomenologisk ansats bidra med kunskap om hur några unga vuxna upplevt särskilt stöd i grundskola och i gymnasieskola. Studien har utgått ifrån följande ...