Sökning
Visas titlar 1-8 av 8
Matematik på en förskola Vad står i läroplanen och behövs ämnesdidaktiska kunskaper?
(2007)
SyfteSyftet med vår fallstudie är att undersöka om några lärare följer
förskolans läroplan när det gäller matematik. Vi vill också ta reda på
matematikinnehållet på en förskola samt om lärarna där vet vad barnen
lär sig ...
"Attityder till matematik" En studie om 18 grundskoleelevers attityd till ämnet matematik.
(2007)
Bakgrund: Under vår utbildning och verksamhetsförlagda utbildning har vi uppmärksammat att elevers attityd
till ämnet matematik ändras genom åren i grundskolan. Vi har under vår utbildning diskuterat och funderat vad
det ...
Matematik, språk och kultur. Hur påverkas matematikinlärningen av andraspråkselevernas kunskaper i svenska?
(2007)
Bakgrund: Som blivande lärare har vi intresserat oss för varför matematik är ett svårt ämne
för många elever. Vår egen erfarenhet av arbete med barn med invandrarbakgrund har gett oss
en tankeställare när det gäller barn ...
Utomhuspedagogik har den någon plats i vår kommande matematikundervisning?
(2007)
Bakgrund
Vi hade båda två erfarenheter av utomhuspedagogik som vi fått under vår verksamhetsförlagda utbildning. Ingen
av oss hade dock varit med om att ha matematik utomhus. Detta väckte vår nyfikenhet och undran om ...
Lärobokens användning - betydande för elevers uppfattning av ämnet matematik?
(2007)
Syfte
Vårt syfte är att undersöka om det finns någon relation mellan å ena sidan ett par lärares sätt att använda en
lärobok i sin undervisning och å andra sidan elevernas uppfattning av och attityd till ämnet matematik. ...
Matematikbanken ett kommunikativt arbetssätt
(2007)
Syftet med uppsatsen var att konstruera och utpröva ett alternativt arbetssätt i matematikundervisningen på vår
urvalsgrupp. Den undervisning som bedrivs idag varieras inte i tillräckligt hög grad där läroboken har en ...
Sagan som hjälpmedel för matematikinlärning en fallstudie om att använda sagan i förskolan för att få barn intresserade av matematik.
(2007)
Bakgrund: För att stödja barns språkutveckling är det naturligt att arbeta med sagan i
förskolan, det är dock inte så vanligt när det gäller matematikutveckling. Därför ville vi
utforska det området.
Syfte: Vårt syfte med ...
Matematik och språk, en studie om språkets betydelse för elevers matematiska tänkande
(2007)
Syfte
Syftet med vårt examensarbete var att ta reda på hur matematik och språk hör ihop. Vi har framförallt inriktat oss
på att undersöka hur elever med bristande kunskaper i det svenska språket utvecklas inom ämnet ...