Search
Now showing items 1-10 of 34
”Kan vi alla samlas?” - Hur förskollärare möjliggör för inkludering av barn i behov av särskilt stöd i samlingen
(2020-06)
Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare beskriver hur de möjliggör för inkludering och delaktighet av barn i behov av särskilt stöd i samlingen. Fokuset på barn i behov av särskilt stöd grundas dels på de skrivelser ...
Att hitta vägen till inkludering i förskolan En kvalitativ studie om några förskollärares resonemang kring inkludering för barn i behov av särskilt stöd
(2020-01-16)
Syfte:
Syftet med den kvalitativa studien är att undersöka hur några förskollärare resonerar kring
begreppet inkludering, vilka barn som de anser vara i behov av särskilt stöd samt hur
förskollärarna resonerar kring att ...
Barn och ungdomars upplevelse av att vårdas på barnmedicinsk vårdavdelning
(2020-08-05)
Bakgrund: Centralt i barn och ungdomssjukvård är barncentrering och det är viktigt att barn och ungdomar får vara delaktiga i sin vård och behandling. Tidigare studier beskriver ofta att sjukhusvård är en ångestladdad ...
Se mig, hör mig och låt mig komma till tals! En dokumentstudie om hur barn mellan 4–15 år framställs och görs delaktiga i LVU-domar
(2021-06-08)
Syftet med studien är att undersöka hur barn framställs och görs delaktiga i LVU-domar utifrån
12e artikeln i FN:s konvention om barns rättigheter. Det empiriska materialet i studien utgörs
av 10 stycken förvaltningsrättsliga ...
Sjuksköterskans erfarenheter av att förbereda patienter inför utskrivning – en intervjustudie från den psykiatriska heldygnsvården
(2021-03-03)
Bakgrund: Att bli utskriven från den psykiatriska heldygnsvården beskrivs som en kritisk fas för patienten.En väl förberedd utskrivning minskar risken för återinläggning och ökar sannolikheten att patienten följer planerad ...
Pedagogisk dokumentation - En kvalitativ studie hur pedagoger talar om dokumentation i relation till barnens delaktighet.
(2020-06)
Lärarförbundet (2019) menar att 40 % av alla pedagoger vill sluta på grund av att kraven har
ökat på dokumentationen. Samtidigt som kraven ökar så börjar vissa pedagoger över
dokumentera och andra under ...
Samtalsmattan som kommunikationshjälpmedel En kvalitativ studie i grundsärskolan och gymnasiesärskolan
(2020-01-15)
Syfte
Vårt syfte med studien var att öka kunskapen om hur samtalsmattan fungerar som
kommunikationshjälpmedel för elever i språksvårigheter på två grundsärskolor och en
gymnasiesärskola. Våra frågeställningar var; Vilka ...
Den rättighetsbaserade förskolan
(2020)
AbstractDen 1 januari 2020 blev FN:s konvention om barns rättigheter (barnkonventionen) till svensk lag. Den nya lagensyftar till att skapa en grund för ett mer barnrätts baserat synsätt i all offentlig verksamhet, där ...
Sju elevers uppfattningar om sin skolsituation inom flexteamsverksamhet
(2020-03-02)
Syftet med studien är att öka kunskapen om vilka olika uppfattningar elever har av sindelaktighet inom flexteamsverksamhet (FTV) i skolan. Studien ämnar ge svar på följande frågeställningar. Hur ...
Relationens betydelse för elevers delaktighet
(2020-11-11)
Delaktighet, relationer, elevperspektiv, relationellt perspektiv, specialpedagogik
Relationer är ett aktuellt ämne som både forskare och media skriver om i dagsläget. Flera forskare har tidigare uppmuntrat till vidare ...