Search
Now showing items 1-4 of 4
Vad berättas om arbete med jämställdhet inom det utbildningspedagogiska fältet för yngre barn? En systematisk forskningsöversikt
(2020-07-03)
Inom pedagogisk utbildning för yngre barn både nationellt och internationellt bedrivs arbete rörande frågor om jämställhet, rättvisa, könsidentitet och genus. Sett till verksamheter runt om i världen är den svenska förskolan ...
”Att man ser individerna, inte könet. Det är viktigt” - en kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar kring stereotypa könsroller i förskolan
(2020-06)
Detta är en kvalitativ studie som med hjälp av intervjuer undersöker förskollärares uppfattningar kring stereotypa könsroller i förskolan. Tidigare forskning visar att barn bemöts olika av pedagoger utifrån sin könstillhörighet, ...
Vi kan inte bara programmera om våra hjärnor
(2020)
Det yttersta syftet med vår studie har varitatt undersöka ifall förskollärare påvisar att det görs skillnad i bemötande av barn utifrån deraskön. Vi vill också med vår uppsats upplysa om vikten av bemötande, varför ...
NU SKA DU DANSA OCH DET ÄR MED MIG En kvalitativ och feministisk diskursanalys av könskonstruktioner i svensk dansbandsmusik
(2021-10-25)
I denna uppsats har jag undersökt sex dansbandslåtar från 1970-talet ur ett genusvetenskapligt perspektiv. Med hjälp av diskursanalytisk metod samt teoretiska perspektiv och begrepp såsom performativitet, poststrukturalism ...