Search
Now showing items 1-9 of 9
Extra anpassningar och särskilt stöd
(2021-02-26)
Det är skolans uppgift att anpassa utbildningen så att elever utifrån sina egna förutsättningar ges möjlighet att utvecklas enligt utbildningens mål samt att skolan ska sträva efter att kompensera för eventuella skolsvårigheter ...
Talet om särskilt stöd – en studie av några diskurser rörande särskilt stöd i förskolan
(2015-04-28)
Syfte:
Studiens övergripande syfte är att synliggöra vilka diskurser som framträder i en fokusgrupps tal om särskilt stöd i förskolan. Mer preciserat ämnar studien att undersöka om någon av resultatets diskurser innehar ...
Vad andra inte ser - Fyra elevers upplevelser av särskilda stödinsatser
(2014-05-15)
Syfte: Mitt syfte med den här studien är att studera elevers upplevelser av specialpedagogiska insatser.
Teori: Studien tar sin utgångspunkt i ett livsvärldsperspektiv, då det i första hand är elevers upplevelser av ...
Elevhälsan – skolans insatsstyrka Diskurser om elevhälsa och specialpedagogik i skollagspropositionen
(2015-11-27)
Syfte: Syftet har varit att undersöka vad som kännetecknar Alliansregeringens (2006-2014) uppfattning om elevhälsa och specialpedagogik, såsom den förs fram i skollagspropositionen (Prop. 2009/10:165) samt att undersöka ...
Upplevelser av särskilt stöd En kvalitativ studie av åtta unga vuxnas upplevelser av särskilt stöd i grundskola och gymnasieskola
(2015-11-27)
Syfte: Syftet med undersökningen är att utifrån en livsvärldsfenomenologisk ansats bidra med kunskap om hur några unga vuxna upplevt särskilt stöd i grundskola och i gymnasieskola. Studien har utgått ifrån följande ...
Hörs det tysta ropet? Fyra unga vuxnas upplevelser av att vara tyst under grundskoletiden och samtidigt varit i skolsvårigheter
(2014-05-06)
Syfte:
Syftet med studien var att undersöka hur några tysta elever i skolsvårigheter upplevt sin grundskoletid. Följande frågeställningar ligger till grund för studien:
• Hur beskriver eleverna sin grundskoletid och ...
Åtgärdsprogram för elever i behov av särskilt stöd i matematik - ur ett elevperspektiv
(2012-09-06)
Syfte: Studien syftar till att belysa vad elever själva anser vara ett stöd för dem i matematik och att se om det överensstämmer med det skrivna åtgärdsprogrammet.
Frågeställningar:
• Hur beskriver eleverna sina behov ...
Svart på vitt. Fyra lärares erfarenheter av arbetet med åtgärdsprogram
(2012-10-01)
Syfte:
Genom att ta del av fyra år 6-9-lärares erfarenheter och upplevelser av arbetet med åtgärdsprogram är syftet med studien att få svar på följande frågeställningar:
1. Vilka förutsättningar upplever lärarna att ...
Elever i åtgärdsprogram i årskurs 3 och 6 i en textanalys
(2014-04-24)
Syfte:
Syftet är att söka svar hur åtgärdsprogrammen ser ut i årskurs tre och sex utifrån frågeställningarna:
• Vilka ämnen/problemområden behandlas?
• Vilka åtgärder föreslås?
• Vem/vilka är ansvariga för att åtgärderna ...