Search
Now showing items 1-10 of 87
När alla förstår utom jag. Sex ungdomars upplevelser av matematiksvårigheter
(2010-07-01)
Svårigheter i matematik berör många elevers skolvardag. År 2009 var det 9,7 % av eleverna i år nio i Göteborg som inte nådde upp till målen i matematik. I litteraturen finns flera olika förklaringsmodeller för varför en ...
"Ja, det är Lukas-matte idag!" En fallstudie av matematikundervisning på gruppnivå
(2012-11-05)
Syfte
Syftet med studien var att inom ramen för en fallstudie, skapa fördjupad förståelse för såväl klasslärares som speciallärares hinder och möjligheter att på gruppnivå utveckla elevers matematiska kunskaper. Studien ...
Specialpedagog i förskolan - en flerdimensionell yrkesroll
(2013-02-28)
Syfte: Studien avser att undersöka den specialpedagogiska yrkesrollen i förskolan. För att utforska detta utgår jag från följande frågeställningar:
• Hur uppfattar specialpedagogerna sin yrkesroll, sina arbetsuppgifter ...
Talet om specialpedagogens uppdrag. En socialkonstruktionistisk studie med ett diskursanalytiskt angreppssätt
(2011-06-27)
Bakgrund: Flera avhandlingar pekar på att specialpedagoger lämnats helt utan stöd från skolledningen i arbetet med att implementera den nya yrkesprofessionen (Malmgren Hansen, 2002). Både bristande kunskap men även ointresse ...
Att sträva mot möjlighetshorisonten. Några personers upplevelser av bemötande vid läs- och skrivsvårigheter
(2011-09-23)
Syfte
Syftet med studien var att undersöka vad några personer med specifika läs- och skrivsvårigheter, dyslexi, har för erfarenheter av sin skolgång och hur det format deras fortsatta studier och/eller yrkesval. Vi vill ...
När språkbygget vacklar. Att skapa möjlighet till språkutveckling. Observationer i förskoleklass och intervjuer med två pedagoger
(2014-04-17)
Syfte:
Syftet med studien är att studera hur pedagoger i två förskoleklasser arbetar för att skapa förutsättningar för språkutveckling. Undersökningen riktar sig till klasser där det finns elever med språkstörning.
...
Resultatuppföljning som medel för ökad bedömaröverensstämmelse? Utvärdering av ett projekt kring MatematikUtvecklingsSchema
(2011-09-22)
Syfte
Syftet med arbetet är att utvärdera ett projekt kring implementeringen av Matematik-UtvecklingsSchema som genomförs på två skolor i en västsvensk kommun under läsåret 10/11. Syftet med utvärderingen är att undersöka ...
Förklara så att jag förstår! En studie på en grupp elever i årskurs sju, som uttrycker att matematik är svårt.
(2010)
Syfte
Studiens syfte var att belysa situationen för en grupp elever i årskurs 7 som uttrycker att
matematik är svårt. Den empiriska undersökningen avsåg att besvara syftet utifrån fem
frågeställningar som berör vilken ...
"Klart att man alltid blir bättre med handledning" - om specialpedagogisk handledning i två skolverksamheter
(2010-02-01)
Syfte:
Studiens syfte är att beskriva upplevelser av specialpedagogisk handledning i två skolverksamheter och utifrån detta syfte är följande forskningsfrågor beaktade.
• Hur uppfattar pedagogerna specialpedagogisk ...
Livsberättelser om vägen till högre studier. Om skoltiden för elever som diagnostiserats med ADHD
(2017)
Syftet med studien är att belysa elevens perspektiv på sin skolgång fram till högre studier för elever diagnostiserade med ADHD. Med livsberättelsen som metod blickar studenten tillbaka på den egna skolgången för att återge ...