Search
Now showing items 1-6 of 6
DIGITALA LÄRRESURSER I MATEMATIK Vilka kompetenser använder läraren när digitala lärresurser integreras i matematikundervisningen?
(2020-09-01)
Syftet med den här kvalitativa studien är att identifiera vilka ämnesmässiga,
pedagogiska och teknologiska kunskaper läraren använder när digitala lärresurser
integreras i matematikundervisningen i syfte att stötta ...
Hur kan läromedel inspirera och utveckla lärare och deras undervisning i matematik?
(2021-02-08)
Studiens syfte var att utifrån en specialpedagogisk synvinkel utforska två matematikläromedel för årskurs 4, med ursprung i undervisningskulturer som till viss del skiljer sig åt. Läromed-lens teoretiska utgångspunkter ...
LÅG- OCH MELLANSTADIELÄRARES RESONEMANG OCH TILLÄMPNING AV PROGRAMMERING I MATEMATIKÄMNET
(2020-09-03)
Skolverket inför programmering och digitala verktyg i kursplanen för matematikämnet på grundskolan 2018 på uppdrag från Regeringen. Anledningen till beslutet är att vi lever i alltmer digitaliserat samhälle som leder till ...
Kan vi göra på något annat sätt?
(2021-06-23)
Syfte: Föreliggande studie kretsar kring implementeringsförsök av singaporemodellen
(SPM ), en modell för matematikundervisning, i tre olika klassrum på lågstadiet. Studien syftar till att belysa vissa övergripande frågor ...
Från identifikation till insats
(2021-02-26)
Syfte
Syftet med studien var att undersöka vilka kartläggningsmaterial i matematik som används i årskurserna 1-6, utöver de obligatoriska bedömningsstöd som Skolverket ger ut. Syftet var även att undersöka på vilken nivå ...
Lärares prioriteringar av matematiska kunskaper och kompetenser i grundsärskolans åk 7-9
(2021-02-08)
Det finns ett omfattande forskningsbehov kring elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF) och matematik. Internationella forskningsstudier pekar på att det finns brister i matematikundervisningen för elever med IF ...