Search
Now showing items 1-10 of 18
”Att man är närvarande – det är A och O!” En etnografisk studie av några förskolepedagogers arbete i mötet med barn med hörselnedsättning
(2016-03-02)
Bakgrund: En hörselnedsättning medför svårigheter att ingå i sociala och kommunikativa sammanhang med andra människor på grund av svårigheter att uppfatta det som sägs. Hörteknisk utrustning har förbättrats och det har ...
”Kan vi alla samlas?” - Hur förskollärare möjliggör för inkludering av barn i behov av särskilt stöd i samlingen
(2020-06)
Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare beskriver hur de möjliggör för inkludering och delaktighet av barn i behov av särskilt stöd i samlingen. Fokuset på barn i behov av särskilt stöd grundas dels på de skrivelser ...
Att hitta vägen till inkludering i förskolan En kvalitativ studie om några förskollärares resonemang kring inkludering för barn i behov av särskilt stöd
(2020-01-16)
Syfte:
Syftet med den kvalitativa studien är att undersöka hur några förskollärare resonerar kring
begreppet inkludering, vilka barn som de anser vara i behov av särskilt stöd samt hur
förskollärarna resonerar kring att ...
Nycklar för en inkluderande lärandemiljö - en vinjettstudie baserad på specialpedagogers beskrivningar av förebyggande arbete
(2014-06-23)
Syfte: Syftet med undersökningen är att ta reda på hur specialpedagoger i en kommuns F-6 verksamhet beskriver det förbyggande arbetet för en inkluderande lärandemiljö. Fokus i studien har varit specialpedagogernas roll och ...
Två skolvärldars möte. En institutionsskolas fysiska integrering med en kommunal grundskola i ett inkluderande perspektiv
(2012-11-27)
Syfte:
Studien syftar till att undersöka rektorers och lärares uppfattningar om hur en institutionsskola för elever med rörelsehinder och en kommunal skolas värld gestaltar sig i nuläget med tanke på delaktighet, samarbete ...
Sju elevers uppfattningar om sin skolsituation inom flexteamsverksamhet
(2020-03-02)
Syftet med studien är att öka kunskapen om vilka olika uppfattningar elever har av sindelaktighet inom flexteamsverksamhet (FTV) i skolan. Studien ämnar ge svar på följande frågeställningar. Hur ...
Mellan olika världar Hur några flickor i gymnasiesärskolan upplevt sin skoltid
(2015-11-10)
Studiens syfte är att undersöka flickors upplevelser av sin skoltid inom gymnasiesärskolan genom att söka svar på följande forskningsfrågor:
• Hur uppfattar flickorna sin skolgång?
• Hur beskriver flickorna sin ...
En skola - två världar - en fallstudie om hur delaktighet uppstår för en inkluderad särskoleelev i en gymnasieklass
(2012-05-11)
Syfte: Detta examensarbete syftar till att få kunskap om vad som kan bidra till ökad delaktighet för en elev mottagen i gymnasiesärskolan som läser individinkluderat inom ett nationellt program. Utifrån syftet har jag ...
Anpassade barn eller anpassad verksamhet? Förståelse av specialpedagogiska praktiker i förskolan
(2015-12-18)
Syfte: Syftet med studien var att belysa och problematisera tillgängligheten i den pedagogiska miljön i förskolan för barn i behov av särskilt stöd utifrån den pedagogiska praktik som de berörda pedagogerna använder sig ...
Inkluderande klassrumsprocesser En studie av en skola som arbetar för att utveckla sina inkluderande processer
(2015-11-27)
Syfte:
Studien handlar om inkluderande processer i en F-3-skola. Syftet med studien är att ta reda på vad inkludering kan innebära och se ut i ett klassrum på en skola som arbetar i riktning mot att vara en mer inkluderande ...