Search
Now showing items 1-10 of 14
“Varför har vi bedömning och betyg i idrott och hälsa när vi ska främja folkhälsa och rörelseglädje?” En kvalitativ studie om gymnasielärares bedömning och betygsättning i idrott och hälsa.
(2022)
Utifrån styrdokument har lärare i idrott och hälsa stor autonomi i sin planering, bedömning
och betygsättning av undervisningen. Tidigare forskning har dock visat att lärarens autonomi
tycks försvåra lärarens process ...
Hållbar hälsa. Vad påverkar hälsan ur ett salutogent perspektiv och hur kan Idrott och hälsa-lärare medverka i den processen?
(2022)
Begreppet hälsa är brett och mångfacetterat. I dagsläget är det ett frekvent använt begrepp i
många olika sammanhang, inte minst i skolan. De utmaningar som finns kopplat till
folkhälsan världen över är något som ständigt ...
Videohjälpmedel i idrott och hälsa? ”En forskningsöversikt om videohjälpmedels användning vid bedömning inom ämnet idrott och hälsa.”
(2022)
Videohjälpmedel är ett av de digitala hjälpmedel som lärare i idrott och hälsa idag förväntas
använda sig av i undervisningen. Många idrott och hälsa-lärare är inte medvetna om hur, när
och varför videohjälpmedel ska ...
”Asså utseende är en väldigt stor grej”. En intervjustudie om gymnasieelevers förståelse av kroppsideal i ämnet idrott och hälsa.
(2022)
I dagens samhälle är det mer vanligt att människor i synnerhet ungdomars kroppsuppfattning
påverkas av de stereotypiska kroppsidealen som råder idag. Enligt tidigare forskning kring
kroppsideal har det visats att ...
“Det kommer bara bli teori” - En kvalitativ studie om gymnasieelevers upplevelser om idrott och hälsa på distans
(2022)
När covid-19 pandemin kom till Sverige behövde skolorna ställa om till distansundervisning.
Men hur undervisar man i ett praktiskt ämne på distans? Syftet med denna studie var att
beskriva gymnasieelevers upplevelser ...
Teaching Games for Understanding. Spelbaserat lärande i Idrott och hälsa
(2022)
Bakgrund: Bollaktiviteter är och har varit ett vanligt förekommande inslag i idrott och hälsa
undervisningen. Det har funnits en tradition av att lärare undervisar på ett direkt sätt, där
läraren är i centrum, undervisningen ...
Kompetens eller brist på resurser? En forskningsöversikt om undervisning i ämnet Idrott och hälsa med elever som har ADHD eller autism.
(2022)
Samtidigt som det har skett en ökning av diagnostiserade elever med ADHD och/eller autism
i Sverige, känner lärare att de saknar kunskap om undervisnings anpassningar utifrån dessa
diagnoser. Enligt läroplanen och svensk ...
Negativa erfarenheter av idrott och hälsa i skolan. En forskningsöversikt ur ett könsperspektiv.
(2022)
Syftet med vår forskningsöversikt är att sammanställa studier av elevers negativa erfarenheter
inom idrott och hälsa utifrån ett könsperspektiv. Mer specifikt vill vi sammanställa skillnader
mellan elevers negativa ...
Livslång fysisk aktivitet. En forskningsöversikt om idrott och hälsans påverkan på elevernas fysiska aktivitet utanför skolan.
(2022)
Ett mål för idrott och hälsa är att förbereda elever för livslång fysisk aktivitet. Tidigare
forskning visar att detta mål inte är väl förankrat i praktiken. Syftet med forskningsöversikten
är därför att ge en överblick ...
”Ämnet har blivit så teoretiskt… så det är många som slås ut, tyvärr...”. En kvalitativ studie om lärare och elevers erfarenheter av att inkludera nyanlända och flerspråkiga elever i undervisningen i idrott och hälsa.
(2022)
Med anledning av flertalet konflikter i världen har migrationen under det senaste decenniet
ökat. Under det senaste årtiondet har över en miljon personer invandrat till Sverige vilket har
föranlett ett förhöjt antal ...