Search
Now showing items 1-7 of 7
Den rättighetsbaserade förskolan
(2020)
AbstractDen 1 januari 2020 blev FN:s konvention om barns rättigheter (barnkonventionen) till svensk lag. Den nya lagensyftar till att skapa en grund för ett mer barnrätts baserat synsätt i all offentlig verksamhet, där ...
Pedagogisk dokumentation - En kvalitativ studie om barns delaktighet i förskolans dokumentation
(2020-06)
Den pedagogiska dokumentationen har fått en allt större och betydande del i förskolans läroplan
och används på olika sätt som ett arbetsverktyg i förskolan. Syftet med vår studie är att undersöka
hur barnens delaktighet ...
AKK i förskolans undervisning. En intervjustudie om sex förskollärares erfarenhet av att stödja barn med språklig sårbarhet.
(2022)
Förskolan finns för alla barn mellan 1–5 år, oavsett funktionella förmågor och är därmed den
enda skolform där alla barn är inkluderade (Swärd, 2022). Förskollärare har till sin uppgift att
ge alla barn det stöd de behöver ...
Det börjar med lyssnandet. En kvalitativ undersökning om förskollärares arbete med barns delaktighet och inflytande i förskolans fysiska lärmiljö.
(2022)
Förskollärare har ett ansvar att se till att barnen ska få en god utbildning (Lpfö18, 2018). Vidare
nämner Lpfö18 (2018) samt Barnkonventionen (UNICEF Sverige, 2018) att barnen ska göras
delaktiga i verksamheten och i ...
Mellan målstyrning och barns motstånd. En kvalitativ studie om förskolans demokratiska uppdrag och dess komplexa realisering.
(2022)
Syftet med följande studie är studera och utveckla fördjupad kunskap om relationen mellan
demokratiska handlingsmöjligheter i förskolan och pedagogernas styrning För att närma oss
syftet kommer följande två frågeställningar ...
Inkludering av ALLA barn vid samling - Videoobservation utifrån ett sociokulturellt perspektiv.
(2022)
Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare arbetar för att alla barn oavsett behov ska
inkluderas i den vardagliga situationen samling. Det är en empirisk studie som bygger på den
kvalitativa metoden videoobservation ...
Alternativ och kompletterande kommunikation i förskolan. En kvalitativ studie om alternativ och kompletterande kommunikation utifrån kunskap och inkludering
(2020)
Förskolan omfattar åldersgrupperna ett till sex år, detta innebär att barnen befinner sig i olika
utvecklingsfaser där den kommunikativa förmågan skiljer sig åt. Det finns bland annat barn
med annat modersmål än svenska, ...