Search
Now showing items 1-8 of 8
Talet om särskilt stöd – en studie av några diskurser rörande särskilt stöd i förskolan
(2015-04-28)
Syfte:
Studiens övergripande syfte är att synliggöra vilka diskurser som framträder i en fokusgrupps tal om särskilt stöd i förskolan. Mer preciserat ämnar studien att undersöka om någon av resultatets diskurser innehar ...
Vad andra inte ser - Fyra elevers upplevelser av särskilda stödinsatser
(2014-05-15)
Syfte: Mitt syfte med den här studien är att studera elevers upplevelser av specialpedagogiska insatser.
Teori: Studien tar sin utgångspunkt i ett livsvärldsperspektiv, då det i första hand är elevers upplevelser av ...
Elevhälsan – skolans insatsstyrka Diskurser om elevhälsa och specialpedagogik i skollagspropositionen
(2015-11-27)
Syfte: Syftet har varit att undersöka vad som kännetecknar Alliansregeringens (2006-2014) uppfattning om elevhälsa och specialpedagogik, såsom den förs fram i skollagspropositionen (Prop. 2009/10:165) samt att undersöka ...
Upplevelser av särskilt stöd En kvalitativ studie av åtta unga vuxnas upplevelser av särskilt stöd i grundskola och gymnasieskola
(2015-11-27)
Syfte: Syftet med undersökningen är att utifrån en livsvärldsfenomenologisk ansats bidra med kunskap om hur några unga vuxna upplevt särskilt stöd i grundskola och i gymnasieskola. Studien har utgått ifrån följande ...
Hörs det tysta ropet? Fyra unga vuxnas upplevelser av att vara tyst under grundskoletiden och samtidigt varit i skolsvårigheter
(2014-05-06)
Syfte:
Syftet med studien var att undersöka hur några tysta elever i skolsvårigheter upplevt sin grundskoletid. Följande frågeställningar ligger till grund för studien:
• Hur beskriver eleverna sin grundskoletid och ...
Åtgärdsprogram för elever i behov av särskilt stöd i matematik - ur ett elevperspektiv
(2012-09-06)
Syfte: Studien syftar till att belysa vad elever själva anser vara ett stöd för dem i matematik och att se om det överensstämmer med det skrivna åtgärdsprogrammet.
Frågeställningar:
• Hur beskriver eleverna sina behov ...
Svart på vitt. Fyra lärares erfarenheter av arbetet med åtgärdsprogram
(2012-10-01)
Syfte:
Genom att ta del av fyra år 6-9-lärares erfarenheter och upplevelser av arbetet med åtgärdsprogram är syftet med studien att få svar på följande frågeställningar:
1. Vilka förutsättningar upplever lärarna att ...
Elever i åtgärdsprogram i årskurs 3 och 6 i en textanalys
(2014-04-24)
Syfte:
Syftet är att söka svar hur åtgärdsprogrammen ser ut i årskurs tre och sex utifrån frågeställningarna:
• Vilka ämnen/problemområden behandlas?
• Vilka åtgärder föreslås?
• Vem/vilka är ansvariga för att åtgärderna ...