Search
Now showing items 1-10 of 11
Talet om specialpedagogens uppdrag. En socialkonstruktionistisk studie med ett diskursanalytiskt angreppssätt
(2011-06-27)
Bakgrund: Flera avhandlingar pekar på att specialpedagoger lämnats helt utan stöd från skolledningen i arbetet med att implementera den nya yrkesprofessionen (Malmgren Hansen, 2002). Både bristande kunskap men även ointresse ...
Att sträva mot möjlighetshorisonten. Några personers upplevelser av bemötande vid läs- och skrivsvårigheter
(2011-09-23)
Syfte
Syftet med studien var att undersöka vad några personer med specifika läs- och skrivsvårigheter, dyslexi, har för erfarenheter av sin skolgång och hur det format deras fortsatta studier och/eller yrkesval. Vi vill ...
Resultatuppföljning som medel för ökad bedömaröverensstämmelse? Utvärdering av ett projekt kring MatematikUtvecklingsSchema
(2011-09-22)
Syfte
Syftet med arbetet är att utvärdera ett projekt kring implementeringen av Matematik-UtvecklingsSchema som genomförs på två skolor i en västsvensk kommun under läsåret 10/11. Syftet med utvärderingen är att undersöka ...
Goda förutsättningar för goda betyg i matematik. En jämförelse av elevers kunskaper i matematik i år fem och deras betyg i samma ämne i år nio
(2011-09-29)
Syfte: Syftet är att belysa kunskapsmässiga faktorer i år fem som kan vara särskilt viktiga för en elevs fortsatta matematikutveckling.
Teori: I teorigenomgången redogörs för en didaktisk ämnesteori som tar sin ...
SMART board i undervisningen. Lärares arbete, elevers möjligheter...?
(2011-05-05)
Syfte:
Syftet med studien är att undersöka hur SMART Board användas som ett pedagogiskt redskap i undervisningen inom årskurs 1 till 5. Detta med utgångspunkt i ett specialpedagogiskt perspektiv, där SMART Board sätts i ...
Jämställd språkutveckling - pedagogisk beskrivning av barns utveckling
(2011-05-09)
Syfte: Syftet med den här studien är att undersöka hur förskollärare och specialpedagog be-skriver barns språkliga intresse på förskolan, och hur pedagogerna medvetet arbetar med språk i miljön för att stödja barns ...
Skolledares syn på speciallärarens uppdrag år 2011
(2011-10-24)
Utvecklingen av gymnasiets matematik. En jämförande diskursanalys av ämnes- och kursplaner kopplat till elever i behov av särskilt stöd
(2011-09-23)
Syfte: Denna studie syftar till att undersöka huruvida de nya styrdokumenten för matematik 2011 tillhör en annan diskurs än styrdokumenten från 2000. Av intresse är hur identifierade diskurser i kombination med eventuell ...
Placerad i fack, typ! Ungdomar med neuropsykiatriska diagnoser och deras upplevelser av skoltiden
(2011-06-27)
Syfte: Syftet med studien är att få en ökad förståelse för hur ungdomar med neuropsykiatriska diagnoser upplever/upplevt sin skolgång utifrån deras eget perspektiv.
Teori: För att förstå ungdomarnas upplevelser ...
När det inte är roligt att läsa och skriva. Sju lärares tankar kring undervisning av elever i behov av stöd inom området att läsa och skriva
(2011-05-05)
Problemformulering, syfte och undersökningsfrågor
Det är många som vill komma till tals när det gäller hur undervisning av elever i behov av stöd inom området att läsa och skriva bäst skall ges. Lärare är emellertid den ...