Search
Now showing items 1-10 of 28
Utrymme för berättelser Om hur lärande i en reseorganisation kan förstås utifrån empowerment och storytelling
(2011-07-14)
Syftet med detta arbete är att, utifrån en fallorganisation, undersöka och belysa premisser för
säsongsanställda reseledares arbete och arbetsuppgifter. Därutöver vill vi specifikt fokusera
och analysera, om och i så ...
Vad avser läraren? Vad erfar eleverna?
(2011)
Vårt syfte med den här uppsatsen är att jämföra lärares syn på det eleverna ska lära sig vid ett specifikt lektionstillfälle
med vad elever upplever att de lärt sig under samma lektion. För att ta reda på hur bra/mindre ...
Lek, lärande och utveckling - en litteraturstudie om barns lek
(2011)
Vi har haft som avsikt att belysa vikten av att arbeta med leken som en
medveten metod för barns lärande. Vårt syfte med arbetet är att fördjupa vår förståelse
kring barns lek, lärande och utveckling i förskolan. Vi har ...
Dialog mellan elevläsare. En studie om påverkan på elevers motivation och reception vid läsning av fiktiva texter i spanskundervisning
(2011-11-25)
En gymnasieklass i spanska som modernt språk, steg 4, fyllde i tre enkäter om hur dialogen kan fungera som en didaktisk resurs för en gemensam läsning av skönlitterära texter, i detta fall en microberättelse/kortprosa. I ...
Responsen – observationsstudie av en lärares respons då eleverna själva söker bedömning av utfört arbete
(2011)
Syftet: Syftet är att belysa en lärares muntliga respons i klassrummet genom analys av lärarens respons/svar då
eleverna i en klasssjälva söker bedömning av utfört arbete.
Frågeställning:
Vilka ord och uttryck använder ...
Omsorg och lärande – en kvalitativ studie om pedagogers tankar kring omsorgssituationer
(2011)
Sammanfattning:
Vårt syfte med vår uppsats är att ta reda på hur pedagoger tänker i omsorgssituationer. Vi vill se om det finns en
yttre påverkan som gör att pedagogerna inte agerar som de vill och ska. Vi vill att pedagogerna ...
Barns lek och lärande
(2011)
Syftet med denna studie var att fördjupa mina kunskaper kring och undersöka lekens
möjligheter för barns lärande i förskolan. Mina frågeställningar i detta arbete var: På vilket
sätt bidrar leken till barns lärande i ...
Varför utomhuspedagogik?
(2011)
Vårt syfte var att ta reda på vad och hur barn lär genom utomhuspedagogik, men också pedagogens del i barns
lärande. Vi ville se vad detta kunde bidra med i vårt framtida yrke som pedagoger.
Vi har i denna uppsats ställt ...
Ett annat sätt att undervisa - Naturbrukspedagogers erfarenheter av att använda djur i undervisningen
(2011)
Sammanfattning
Syftet med detta arbete var att undersöka hur lärare på ett naturbruksgymnasium ser på användningen av djur i undervisningen. Arbetets tre
huvudfrågor är:
Hur ser naturbrukslärarna, utifrån sin yrkesprofession, ...
Att synliggöra fysisk aktivitet för att påverka hälsan hos skolelever
(2011)
Sammanfattning
Eftersom både skolans läroplaner och forskning visar på hur viktigt det är med fysisk aktivitet i alla åldrar vill vi
i vår studie se hur lärarna arbetar med ämnet idrott och hälsa för att hitta nya lösningar ...