Search
Now showing items 1-10 of 16
En läroplan för alla? Förskollärares syn på att utveckla förmågan att kommunicera hos barn med autism
(2012-05-30)
Syfte:
Syftet med studien var att belysa hur fyra förskollärare beskriver arbetet med att utveckla kommunikationsförmågan hos barn med autismspektrumtillstånd, utifrån förskolans läroplan.
Studien utgår från följande ...
Gilla och kommentera gärna!
(2012-10-24)
Bakgrund
Vid förmedling av kost- och hälsobudskap har tvåvägskommunikation visat sig fördelaktigt för att budskapet inte bara ska nå fram, utan även förstås av mottagaren. Att skapa dialog kring det som förmedlas uppfattas ...
Elevers tillvägagångssätt och uttalade uppfattningar när de hanterar tal i bråkform. En fallstudie där datorn används som metod och verktyg
(2012-09-27)
Syfte: Syftet är att undersöka hur elever i årskurs åtta hanterar tal i bråkform vid problemlös-ning, med inriktning på del av en helhet och del av antal, när datorn används som verktyg. Fokus är på de elever som visar ...
Lost in communication En kvalitativ studie kring företagarnas uppfattning om Härryda kommuns kommunikation
(2012-02-15)
Titel: Lost in communication
Författare: Cecilia Josefsson och Gabriella Sandberg
Uppdragsgivare: Härryda kommun – Jessica Waller och Ingrid Claesson
Kurs: Medie- och kommunikationsvetenskap, examensarbete, Institutionen ...
Språkutveckling i leken på förskolan – en studie om pedagogers förhållningssätt Typ av arbete: Examensarbete, 15 högskolepoäng
(2012)
Syfte
Syftet med den här undersökningen är att synliggöra pedagogers förhållningssätt till barns
språkutveckling i den fria och styrda leken, samt ställa detta mot vad den tidigare forskningen
tar upp om barns språkutveckling. ...
SYSTEMSAMVERKAN – En studie av LADOK-systemets utformning och användning inom Göteborgs universitet och Centrala studiestödsnämnde
(2012-02-23)
Organisationers informationssystem har ofta utvecklats vidare utan någon övergripande tanke på att de behövde samordnas eller samverka. Resultatet har blivit en problemsituation som för många organisationer, som till exempel ...
Ett verktyg för ökad delaktighet? En studie om iPad i förskolan för sex barn i behov av särskilt stöd
(2012-10-01)
Syfte: Syftet med undersökningen är att utforska de pedagogiska möjligheter som använd-ningen av iPad som pedagogiskt verktyg i förskolan öppnar för barn i behov av särskilt stöd för att utveckla kommunikation, samspel och ...
Pedagogers och rektorers syn på arbetet med åtgärdsprogram – En empirisk undersökning om kommunikationens betydelse för gemensamma mål
(2012)
Syftet med uppsatsen är att undersöka hur lärare och rektorer i gymnasieskolan ser på arbetet med
åtgärdsprogrammen. Jag kommer även att använda mig av John Deweys kommunikationsteori, för att titta på
vikten av en fungerande ...
Lek och språk – en observationsstudie om lekkultur och språkutveckling
(2012)
Sammanfattning:
Syftet med uppsatsen är att belysa den språkstimulering som sker mellan yngre barn i olika leksituationer där
barnen samspelar med varandra utan en delaktig pedagog. Genom att svara på frågorna hur lekkulturen ...
Pedagogers språkglasögon. Lärarperspektiv på svenska som andraspråk i klassrummet.
(2012)
Sammanfattning
Studien syftar till att ta reda på lärares syn och medvetenhet om faktorer som språkutveckling, språkförståelse
och språkförbistring samt deras betydelse vid kommunikationen mellan lärare och elev. Det vi ...