Search
Now showing items 1-10 of 22
Lek, lärande och utveckling - en litteraturstudie om barns lek
(2011)
Vi har haft som avsikt att belysa vikten av att arbeta med leken som en
medveten metod för barns lärande. Vårt syfte med arbetet är att fördjupa vår förståelse
kring barns lek, lärande och utveckling i förskolan. Vi har ...
Lek och lärande. En undersökning om pedagogers syn på barns lärande genom leken i förskolan
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005)
Abstract
Arbetets art: Examensarbete, 10 poäng, Institutionen för pedagogik och
didaktik vid Göteborgs Universitet
Titel: Lek och lärande. En undersökning om pedagogers syn på
barns lärande genom leken i förskolan
Antal ...
”Har du bara lekt idag?” – En studie kring lekens betydelse i förskolan och pedagogernas engagemang i barns lek
(2014)
Syfte
Studiens syfte är att belysa hur pedagoger ser på lekens betydelse för barns utveckling och lärande samt sitt eget
engagemang i barns lek.
Metod
Empirin är hämtad från två olika förskolor som är belägna i olika ...
Rytmikens betydelse för barns lärande och utveckling – en studie om hur pedagoger ser på rytmik och dess betydelse för barns lärande och utveckling.
(2012)
Sammanfattning:
Syftet med denna uppsats är att undersöka om, och i så fall hur, rytmikämnet bidrar till barns utveckling. Jag vill
även ta reda på hur rytmikpedagoger ser på sitt ämne och vad de själva anser att rytmiken ...
OSYNLIGGÖR LÄRANDET OMSORGEN I FÖRSKOLAN? – En diskursanalys på hur lärande och omsorg konstrueras i förskolors presentationstexter
(2020-01-08)
Syfte: Förskolan tillskrivs traditionellt två olika, konkurrerande uppgifter: Omsorg och
lärande. Begreppen betraktas ofta som förknippade med och beroende av varandra i ett
dialektiskt förhållande och som delar av samma ...
Utomhus som lärande- och utvecklingsmiljö, om utomhuspedagogik på förskolan
(2011)
Sammanfattning:
Man kan i styrdokument, från nu och förr, finna uppmuntran till utomhuspedagogik. Begreppet
utomhuspedagogik antyder en undervisning som sker i autentiska miljöer och involverar barns alla sinnen.
Mitt syfte ...
Tabula Rasa
(2014-07-16)
Syftet med denna undersökning var att utforska den lärandes perspektiv genom att lära oss spela ett nytt instrument. Genom att försätta oss i en sådan situation och sedan granska våra egna läroprocesser hoppades vi kunna ...
Musik - ett didaktiskt redskap för barns lärande och utveckling? En undersökning om pedagogers inställning till att arbeta med musik i förskolan.
(2009)
Sammanfattning: Denna undersökning tar reda på hur
pedagoger i de kommunala förskolorna i Göteborg ser på och har för
inställning till musik. Syftet är också att ta reda på vilken betydelse
pedagogerna anser att musiken ...
Pedagogers förhållningssätt – lärande och utveckling i samlingssituationer
(2011)
Huvudsyftet med arbetet är att få syn på det förhållningssätt som genomsyrar pedagogernas verksamhet i
förskolor. För att uppfylla syftet bestämdes att uppsatsen skulle fokusera på pedagogers bemötande mot barnen
under ...
Lekens betydelse för små barns lärande- Leken som social arena
(2011)
Sammanfattning
Huvudsyftet med arbetet är att studera vilken betydelse leken har för små barns lärande, hur leken fungerar som
social arena för yngre barn och hur leken främjar små barns utveckling av den sociala kompetensen. ...