Sökning
Visas titlar 1-4 av 4
Vi kan inte bara programmera om våra hjärnor
(2020)
Det yttersta syftet med vår studie har varitatt undersöka ifall förskollärare påvisar att det görs skillnad i bemötande av barn utifrån deraskön. Vi vill också med vår uppsats upplysa om vikten av bemötande, varför ...
Feeling blue or pink? Depressionsvård ur ett genusperspektiv
(2018-01-25)
BAKGRUND: Hälso- och sjukvård ska bedrivas jämlikt och sjuksköterskor ska arbeta för en
jämlik vård. Genusskillnader existerar dock i hälso- och sjukvården och genusbias utgör
hinder för jämlik vård. Män får bättre vård ...
Hjälpfröknar och pojkpanik – en kvalitativ studie om pedagogers bemötande av barn i förskolan ur ett genusperspektiv
(2009-01-15)
Syftet med den här studien var att utifrån ett genusperspektiv studera hur pedagogerna bemöter flickor och pojkar vid måltider och i tamburen i förskolan. De frågeställningar vi hade var
Finns det skillnader i ...
”Va! Går du på Åtgärdsprogrammet?” En undersökning av gymnasieelevers upplevelser av sina åtgärdsprogram.
(2009-03-30)
Syfte
Studiens syfte var att undersöka hur elever, med upprättade åtgärdsprogram, säger sig uppleva sin situation i skolan, avseende bemötande, delaktighet och åtgärdsprogrammets betydelse för studierna. Ambitionen var ...