• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
Search 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Search
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Search
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search

Show Advanced FiltersHide Advanced Filters

Filters

Use filters to refine the search results.

Now showing items 1-10 of 10

  • Sort Options:
  • Relevance
  • Title Asc
  • Title Desc
  • Issue Date Asc
  • Issue Date Desc
  • Results Per Page:
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
Thumbnail

Den fria lekens betydelse för utveckling av barns sociala samspel 

Johansson, Susanne (2011)
Huvudfråga: Vilket innehåll har barns lekar i förskolan?, Hur inleds och avslutas lekar i förskolan? Vilka sociala ordningar och maktstrukturer blir synliga i leken i förskolan? Metod och material: I min studie har jag ...
Thumbnail

Lek och lärande. En undersökning om pedagogers syn på barns lärande genom leken i förskolan 

Samuelsson, Sara; Wigheim, Emilia (Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005)
Abstract Arbetets art: Examensarbete, 10 poäng, Institutionen för pedagogik och didaktik vid Göteborgs Universitet Titel: Lek och lärande. En undersökning om pedagogers syn på barns lärande genom leken i förskolan Antal ...
Thumbnail

OSYNLIGGÖR LÄRANDET OMSORGEN I FÖRSKOLAN? – En diskursanalys på hur lärande och omsorg konstrueras i förskolors presentationstexter 

Schmidt-Fahlén, Fanny; Szepanski, Sara (2020-01-08)
Syfte: Förskolan tillskrivs traditionellt två olika, konkurrerande uppgifter: Omsorg och lärande. Begreppen betraktas ofta som förknippade med och beroende av varandra i ett dialektiskt förhållande och som delar av samma ...
Thumbnail

Utomhus som lärande- och utvecklingsmiljö, om utomhuspedagogik på förskolan 

Sporrsäter, Louice (2011)
Sammanfattning: Man kan i styrdokument, från nu och förr, finna uppmuntran till utomhuspedagogik. Begreppet utomhuspedagogik antyder en undervisning som sker i autentiska miljöer och involverar barns alla sinnen. Mitt syfte ...
Thumbnail

Utvecklingsmöjligheter i den fria leken i förskolan. En litteraturanalys om vilka kompetenser forskning menar att barn ges möjlighet att utveckla i den fria leken i förskolan. 

Unknown author (2014)
Abstract Syftet med denna undersökning var att synliggöra och sammanställa vetenskapliga forskningsresultat. Detta för att tillfredsställa det behov som finns av att sammanställningar av detta görs, för att det ska bli ...
Thumbnail

Den ”fria lekens” betydelse för barns utveckling och lärande 

Thorson, Kristina (2011)
Syfte: Den här studiens syfte är att försöka få en uppfattning om pedagogers syn på den ”fria lekens” betydelse för barns lärande och utveckling. Samt försöka ta reda på hur de ser på sin egen roll i den ”fria leken”. F ...
Thumbnail

Lekens betydelse för lärande och utveckling utifrån pedagogens perspektiv ­ En kvalitativ studie gjord på Montessori ­ och Reggio Emilia förskolor 

Edström, Pernilla; Kleva, Vanja (2008)
Syfte: Vårt syfte med detta examensarbete är att vi vill skaffa oss en uppfattning om hur pedagogerna på Reggio Emilia samt Montessori förskolor ser på lekens betydelse för utveckling och lärande. Vi vill också ta reda på ...
Thumbnail

Bildens roll i den pedagogiska verksamheten – en litteraturstudie 

Wilén, Jennifer; Zetterqvist, Fanny (2011)
Frågeställningar - Hur har bildens roll i den pedagogiska verksamheten sett ut ur ett historiskt perspektiv? - Vad säger den av oss utvalda litteraturen om bild i den pedagogiska verksamheten? - Vad kan barn lära sig ...
Thumbnail

Pedagogens roll i barns lek, lärande och utveckling 

Lager, Cecilia (2011-07-14)
Sammanfattning Studiens syfte är att undersöka och tolka vad utvecklingspedagogik innebär, samt vad pedagogen har för roll och betydelse i barns lek, lärande och utveckling. Mina huvudfrågor är: 1. Hur definierar pedagogerna ...
Thumbnail

Barns lärande och utveckling i leken Kursansvarig Institution LAU370: Institutionen för pedagogik och didaktik samt 

Pettersson, Mathilda (2011)
___________________________________________________________________________ Syfte:Med vårt examensarbete vill vi undersöka barnens och pedagogernas syn på hur sambandet mellan lek och lärande är. Frågeställningar:Varför ...

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CommunityBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Discover

AuthorEdström, Pernilla (1)Johansson, Susanne (1)Kleva, Vanja (1)Lager, Cecilia (1)Pettersson, Mathilda (1)Samuelsson, Sara (1)Schmidt-Fahlén, Fanny (1)Sporrsäter, Louice (1)Szepanski, Sara (1)Thorson, Kristina (1)... View MoreSubject
förskola (10)
utveckling (10)
lärande (7)barn (3)lek (3)pedagog (3)Lek (2)barnsyn (1)Bild (1)bildskapande (1)... View MoreDate Issued2010 - 2020 (8)2005 - 2009 (2)Has File(s)Yes (10)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV