• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
Search 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Search
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Search
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search

Show Advanced FiltersHide Advanced Filters

Filters

Use filters to refine the search results.

Now showing items 1-10 of 21

  • Sort Options:
  • Relevance
  • Title Asc
  • Title Desc
  • Issue Date Asc
  • Issue Date Desc
  • Results Per Page:
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
Thumbnail

Lek och lärande 

Åberg, Rebecka (2012)
Sammanfattning Vårt syfte har varit att undersöka hur pedagoger i förskola, förskoleklass och skola uttrycker sig kring att använda lek som metod för lärande i verksamheten med barn och elever. Vi vill undersöka i vilken ...
Thumbnail

Barn kan så mycket mer än vad vi vuxna tillåter. En studie om förskollärarkompetens och barns lärande. 

Perlefelt Östlund, Marita (2013-02-04)
Syfte Syftet med denna studie är att vinna kunskap om vilka kompetenser förskollärare uttrycker att de behöver i utövandet av sitt yrke, samt vad de anser vara viktigt att barn får lära sig i förskolan. Teori Den ...
Thumbnail

Lek och lärande. En undersökning om pedagogers syn på barns lärande genom leken i förskolan 

Samuelsson, Sara; Wigheim, Emilia (Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005)
Abstract Arbetets art: Examensarbete, 10 poäng, Institutionen för pedagogik och didaktik vid Göteborgs Universitet Titel: Lek och lärande. En undersökning om pedagogers syn på barns lärande genom leken i förskolan Antal ...
Thumbnail

Leken som aldrig tog slut. En empirisk studie på en skola i Kenya 

Unknown author (2014)
Abstract Syftet med den här studien är att studera lekens möjligheter i förskolans verksamhet. Vi har tittat på hur barnen leker, när barnen leker och var barnen leker samt hur lärarna planerar för, agerar i och ser på ...
Thumbnail

"Man går i skolan för att lära sig, man går ju inte i skolan för att leka". Ett examensarbete om lek i skolans tidigare år. 

Dahl, Linda; Gullbrandsson, Martina (2008)
Syfte Studiens syfte var att undersöka lek som en del av den pedagogiska verksamheten i skolans tidigare år. Genom tre frågeställningar lyfter studien fram, analyserar och diskuterar hur skolvardagen ser ut med lek i fokus ...
Thumbnail

Omsorg och lärande – en kvalitativ studie om pedagogers tankar kring omsorgssituationer 

Björkqvist, Linda; Orvestad, Alexandra (2011)
Sammanfattning: Vårt syfte med vår uppsats är att ta reda på hur pedagoger tänker i omsorgssituationer. Vi vill se om det finns en yttre påverkan som gör att pedagogerna inte agerar som de vill och ska. Vi vill att pedagogerna ...
Thumbnail

"Det vore dumdristigt att hitta på ett nytt inlärningssätt för att ersätta det barnet redan har - Leken." 

Hellke, Josefin; Hansson, Annika (Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)
Abstract Titel: "Det vore dumdristigt att hitta på ett nytt inlärningssätt för att ersätta det barnet redan har - Leken." Författare: Annika Hansson & Josefine Hellke Typ av arbete: Examensarbete (10 p) Handledare: ...
Thumbnail

OSYNLIGGÖR LÄRANDET OMSORGEN I FÖRSKOLAN? – En diskursanalys på hur lärande och omsorg konstrueras i förskolors presentationstexter 

Schmidt-Fahlén, Fanny; Szepanski, Sara (2020-01-08)
Syfte: Förskolan tillskrivs traditionellt två olika, konkurrerande uppgifter: Omsorg och lärande. Begreppen betraktas ofta som förknippade med och beroende av varandra i ett dialektiskt förhållande och som delar av samma ...
Thumbnail

Naturvetenskap i förskolan. Barns möjligheter till lärande i små och stora undervisningsgrupper 

Olsson, Jenny; Virtanen, Malin (2014-08-20)
Syftet med föreliggande studie är att vinna kunskap om vilka möjligheter till lärande barn erbjuds kring ett naturvetenskapligt lärandeobjekt i en liten och i en stor undervisningsgrupp, där antal barn per lärare ...
Thumbnail

Utomhus som lärande- och utvecklingsmiljö, om utomhuspedagogik på förskolan 

Sporrsäter, Louice (2011)
Sammanfattning: Man kan i styrdokument, från nu och förr, finna uppmuntran till utomhuspedagogik. Begreppet utomhuspedagogik antyder en undervisning som sker i autentiska miljöer och involverar barns alla sinnen. Mitt syfte ...
  • 1
  • 2
  • 3

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CommunityBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Discover

AuthorAhlström, Madelene (1)Andersson, Karin (1)Björkqvist, Linda (1)Dahl, Linda (1)Edström, Pernilla (1)Gullbrandsson, Martina (1)Hansson, Annika (1)Hellke, Josefin (1)Höglund, Clara (1)Kleva, Vanja (1)... View MoreSubject
förskola (21)
lärande (21)
lek (7)utveckling (7)pedagog (6)Lek (3)skola (3)barn (2)Omsorg (2)värdegrund (2)... View MoreDate Issued2010 - 2020 (15)2005 - 2009 (6)Has File(s)Yes (21)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV