Search
Now showing items 1-6 of 6
Att tänka ihop. En studie om elevers syn på kommunikation i matematik
(2014-01-23)
Syfte:
I den nya läroplanen för grundskolan betonas vikten av kommunikation i matematik. Studiens syfte var att ta reda på hur elever upplever nyttan av kommunikation med varandra i matematik. För att pedagoger i skolan ...
Elevers möjligheter till kommunikativ matematik i klassrummet
(2011)
Syftet med denna undersökning är att ta reda på hur lärare uppmuntrar sina elever till att kommunicera
matematik i helklass. Denna undersökning lägger fokus på om, hur och i vilken omfattning ett kommunikativt
arbetssätt ...
Kommunikation i matematik. En kvalitativ studie av kommunikationen i matematikundervisning i åk 8
(2014-04-28)
Syfte:
Syftet med denna studie var att belysa betydelsen av kommunikation för elevers möjligheter att utveckla förmågor och kunskaper i matematik, och då med fokus på elever i behov av särskilt stöd.
Teori:
Vi utgick ...
Matematik på schemat, hur gör jag? En kvantitativ studie om lärares val av arbetssätt i ämnet matematik
(2011-09-08)
Sammanfattning
Elevernas matematikkunskaper sjunker och många elever blir inte godkända på de nationella proven i matematik. Undersökningar och forskning har gjorts på området och de visar att läraren och själva ...
Räkna med mig. Om delaktighet i matematikundervisningen för integrerade elever i grundskolan
(2014-09-09)
Syfte:
Intentionen med en inkluderande skola genomsyrar skolans styrdokument, men trots goda intentioner så har arbetet med inkludering kommit olika långt. Syftet är att identifiera och analysera förutsättningar för ...
Matematik i förskoleklass. Om kommunikation med utgångspunkt i förskollärares didaktiska val
(2016-03-10)
Studiens övergripande syfte är att studera hur matematik kommuniceras i olika sammanhang och situationer i förskoleklassen då förskollärare och barn interagerar. Syftet besvaras utifrån frågeställningarna; Vilka didaktiska ...