Search
Now showing items 1-8 of 8
Att cementera eller dementera stereotypa könsroller i läromedelstext - En läromedelsanalys med genusperspektiv
(2012-05-22)
I denna uppsats görs en läromedelsanalys på tre texter tagna ur tre olika
läroböcker i ämnet svenska för årskurs 7-9. I dessa texter analyseras de
språkliga och manifesterade attityder som rör kvinnligt och manligt ...
"Han är ju lite konstig..." : En studie genom boksamtal och intervjuer om barns inställning till normavvikande beteende
(2012)
Vårt syfte är att få en bild av barns inställning till normavvikande beteende. Vi vill även ta del av hur lärarna i
förskolan och grundskolans tidigare år arbetar för att förebygga negativ inställning och kränkande behandling ...
Varför behövs fler män i förskolan? - En kvalitativ studie rörande uppfattningar kring manliga förskollärare.
(2012)
SYFTE
Syftet med denna undersökning är att undersöka uppfattningar hos sex förskollärare kring behovet
av manliga förskollärare i förskolan. I arbetet undersöks även vilka anledningar dessa förskollärare
ser kan påverka ...
”En nästan hundraårig historia av machoideal” Ett genusperspektiv på undervisningen inom jazz- och improvisationsensemble
(2012)
Syftet med detta arbete är att beskriva hur musiklärare ser på och arbetar med genus och jämställdhet i sin
undervisning. Jag har valt att rikta in arbetet mer specifikt på ensembleundervisning inom den högre
musikutbildningen. ...
En behagligare tillvaro som älskarinna? En granskning av kvinnor och män i ett läromedel i historia för grundskolan
(2012-11-06)
Skolans styrdokument formulerar tydliga krav på jämställdhet. Att läromedel spelar en central roll i undervisningen är en slutsats flera studier ger stöd för och man kan finna flera studier som har granskat läromedlens ...
Pedagogers föreställningar om genus
(2012)
Syfte
Syftet med uppsatsen är att undersöka och kritiskt granska vad genuspedagogik på en grundskola innebär och
hur man som pedagog bör förhålla sig till det. Med fokus på pedagogers föreställningar om genuspedagogik,
samt ...
-Memphis Minnie, vem är det?
(2012-12-27)
Syftet med studien har varit att belysa problematik kring jämställdhet i läromedel sett till genusaspekter som kön och etnicitet. Särskild uppmärksamhet har lagts vid hur kvinnor framställs i populärmusikhistoria. Huvudfrågan ...
Var är alla spanska flickor? En kvantitativ textstudie om genusaspekt i spanska och engelska läromedel
(2012-03-15)
Bakgrund: Både Lpo 94 och Lgr 11 förespråkar jämställdhet mellan könen och vi som jobbar inom skolan skall alla verka för detta. Som språklärare kan jag dra mitt strå till stacken bl.a. genom att hitta läromedel som lever ...