Search
Now showing items 1-10 of 14
Den fria lekens betydelse för utveckling av barns sociala samspel
(2011)
Huvudfråga: Vilket innehåll har barns lekar i förskolan?, Hur inleds och avslutas lekar i förskolan? Vilka
sociala ordningar och maktstrukturer blir synliga i leken i förskolan?
Metod och material: I min studie har jag ...
Flyktingbarnet
(2017-04-24)
I och med den stora ökningen av antalet flyktingar som sökte skydd i Sverige under hösten 2015 kom allt fler förskolor i kontakt med asylsökande barn. Studiens syfte var att undersöka hur pedagoger som hade asylsökande ...
Barnsligt lätt att hitta rätt? En observationsstudie om hur barn navigerar mobila applikationer
(2014-07-04)
Barns användning av mobila enheter ökar konstant och sprider sig allt längre ner i åldrarna. I
Sveriges skolor investeras det enormt på att utöka informationsteknologi (IT)-användandet,
och i förskolor är mobila enheter ...
Självförtroende. En studie om pedagogers syn på arbetet med barns självförtroende i förskolan
(2015)
Abstract
Syfte
Att få en inblick i förskollärares syn på arbetet med barns självförtroende i förskolan. Vi vill
ta reda på hur förskollärarna tolkar begreppet självförtroende, hur de reflekterar över sitt
arbete med att ...
Jag tvättar bordet!
(2013-08-20)
I förskolan har måltiden traditionellt beskrivits som omsorg, men innebär idag en koppling mellan omsorg och den lärprocess som genomsyrar aktiviteterna i förskolan. I läroplanen nämns barns delaktighet som ett viktigt ...
Inomhusmiljön. En studie om pedagogernas resonemang kring inomhusmiljöns utformning på Reggio Emilia inspirerade förskolor utifrån barns lärande och utveckling
(2010)
Sammanfattning:
Syftet med vårt arbete är att undersöka och beskriva hur inomhusmiljön på ett antal svenska förskolor
inspirerade av Reggio Emilia filosofin är organiserad. Vi vill studera detta utifrån den filosofi förskolan ...
Barns delaktighet och inflytande. En kvalitativ studie om hur verksamma förskollärare säger sig arbeta med det demokratiska uppdraget i förskolan.
(2013)
Syftet med denna empiriska studie har varit att undersöka hur fem förskollärare säger sig arbeta med förskolans
demokratiska uppdrag i form av barns delaktighet, inflytande och allas lika värde i förhållande till ...
Anknytning i förskolan - en intervjustudie av fyra pedagogers uttryckta föreställningar om barns anknytning, utveckling, lärande och språk
(2013)
Sammanfattning:
Examensarbetets övergripande syfte var att synliggöra hur tillfrågade pedagoger arbetar med och resonerar kring
anknytning. Ett delsyfte var även att få kunskaper om hur pedagogerna arbetar för att skapa ...
Barns lärande och utveckling i leken Kursansvarig Institution LAU370: Institutionen för pedagogik och didaktik samt
(2011)
___________________________________________________________________________
Syfte:Med vårt examensarbete vill vi undersöka barnens och
pedagogernas syn på hur sambandet mellan lek och lärande är.
Frågeställningar:Varför ...
Vänskapens villkor mellan pojkar och flickor i förskolan - En etnografisk studie om möjligheter och begränsningar i barns vardagsliv på en åldershomogen förskoleavdelning
(2016-02-12)
Denna studie behandlar villkoren för vänskap mellan pojkar och flickor på en förskoleavdelning med barn i åldern 5-6 år. Detta för att det saknas forskning om vänskap mellan barn av olika kön, forskning som är ett viktigt ...