Search
Now showing items 1-10 of 30
Surfplattans plats i förskolan.
(2014)
Abstract
Vi har genomfört en mindre empiriska studie på en förskola, där vi har befunnit oss på en avdelning.
Huvudsyftet var att ta reda på hur surfplattan används i förskolan, framförallt tillsammans med
barnen. Genom ...
Föräldrakooperativ en förskola för alla? Förskollärares beskrivningar av barn i behov av stöd och samarbete med specialpedagog
(2014-04-24)
Syfte:
Syftet med studien är att belysa hur förskollärare på föräldrakooperativ förskola uppfattar barn i behov av stöd och samarbete med specialpedagog.
Teori:
Studiens teoretiska utgångspunkt är ett sociokulturellt ...
Röster från handledning. Ett redskap för verksamhetsutveckling
(2014-04-03)
Syfte
Syftet med studien är att med grund i en livsvärldsansats beskriva hur tre förskolelärare i ett arbetslag upplever specialpedagogisk handledning. Den kvalitativa ansatsen avser att besvara vilka arbetssätt och ...
Leken som aldrig tog slut. En empirisk studie på en skola i Kenya
(2014)
Abstract
Syftet med den här studien är att studera lekens möjligheter i förskolans verksamhet. Vi har
tittat på hur barnen leker, när barnen leker och var barnen leker samt hur lärarna planerar för,
agerar i och ser på ...
Barnsligt lätt att hitta rätt? En observationsstudie om hur barn navigerar mobila applikationer
(2014-07-04)
Barns användning av mobila enheter ökar konstant och sprider sig allt längre ner i åldrarna. I
Sveriges skolor investeras det enormt på att utöka informationsteknologi (IT)-användandet,
och i förskolor är mobila enheter ...
Naturvetenskap i förskolan. Barns möjligheter till lärande i små och stora undervisningsgrupper
(2014-08-20)
Syftet med föreliggande studie är att vinna kunskap om vilka möjligheter till lärande barn erbjuds kring ett naturvetenskapligt lärandeobjekt i en liten och i en stor undervisningsgrupp, där antal barn per lärare ...
Att filma med barn. En intervjustudie om pedagogers erfarenheter kring filmskapande i förskolan.
(2014)
Abstract
Film och media är idag en stor del av livet i vårt samhälle där information i högsta grad är en
dyrbar resurs. Redan innan många barn fyllt ett år har de klivit in i rollen som
mediakonsumenter i en form eller ...
"Vi har en läskigt stor roll i barnens identitetsutveckling. Vi sår många frön men vi sätter också spår." En studie av pedagogers samtal kring faktorer som påverkar barns identitetsskapande
(2014-04-01)
Syfte
Studiens syfte är att undersöka pedagogers tankar kring vad som påverkar barns identitetsskapande, samt undersöka deras medvetenhet om den makt de har att forma barns identitet, framför allt hos de barn som avviker ...
"Newton" i Nasses taxi. Om barns erfarande av ett fysikaliskt lärandeobjekt inbäddat i en fantasifylld lärandeakt
(2014-06-24)
Föreliggande studie syftar till att undersöka om och hur barn erfar ett naturvetenskapligt innehåll i sammanhang av saga och lek. Intresset riktas mot vilka effekter en fantasifylld lärandeakt har för barns erfarande av ...
Surfplattan i förskolan
(2014)
I denna uppsats undersöker vi förskollärares inställningar och erfarenheter av surfplattan som
ett pedagogiskt verktyg i förskolan. Vi har även undersökt om förskollärarna anser att
barnens taluppfattning främjas genom ...