• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
Search 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Search
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Search
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search

Show Advanced FiltersHide Advanced Filters

Filters

Use filters to refine the search results.

Now showing items 1-10 of 24

  • Sort Options:
  • Relevance
  • Title Asc
  • Title Desc
  • Issue Date Asc
  • Issue Date Desc
  • Results Per Page:
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
Thumbnail

När språkbygget vacklar. Att skapa möjlighet till språkutveckling. Observationer i förskoleklass och intervjuer med två pedagoger 

Karlsson, Karin; Ljungqvist, Anja (2014-04-17)
Syfte: Syftet med studien är att studera hur pedagoger i två förskoleklasser arbetar för att skapa förutsättningar för språkutveckling. Undersökningen riktar sig till klasser där det finns elever med språkstörning. ...
Thumbnail

Att känna sig annorlunda - fyra gymnasieelevers livsvärldsberättelser om sin studiesituation 

Engström, Jan (2014-08-21)
Syfte Syftet med studien är att undersöka hur fyra gymnasieelever med dyslexidiagnos upplever sin studiesituation. Med ökad förståelse för och kunskap om de svårigheter dessa elever är i, kan förutsättningar skapas för ...
Thumbnail

Läsutvecklingsschema, LUS, som verktyg för mål- och resultatstyrning i och för skolutveckling. En fallstudie av tre kommunala grundskolor i ett rektorsområde 

Haglund, Camilla (2014-09-04)
Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka och jämföra olika professioners, i ett rektorsområde, syn på användningen av LUS som verktyg i mål- och resultatstyrning i och för skolutveckling. Teori: Studien är en ...
Thumbnail

Problemlösning i matematik för elever inom autismspektrumtillstånd. Åtta matematiklärares uppfattningar om styrkor, svårigheter och stödjande undervisningsformer 

Karlsson, Anette; Nordin, Marcus (2014-06-03)
Syfte: Syftet med studien var att undersöka matematiklärares uppfattningar om vilka styrkor och svårigheter elever inom autismspektrumtillstånd (AST) uppvisar beträffande problemlös-ning i matematik i åk 6-9 och hur lärarna ...
Thumbnail

Vad andra inte ser - Fyra elevers upplevelser av särskilda stödinsatser 

Hagström, Åsa (2014-05-15)
Syfte: Mitt syfte med den här studien är att studera elevers upplevelser av specialpedagogiska insatser. Teori: Studien tar sin utgångspunkt i ett livsvärldsperspektiv, då det i första hand är elevers upplevelser av ...
Thumbnail

Pedagogiska strategier i träningsskola - att stimulera språk- läs och skrivutveckling 

Kanerot, Anna (2014-09-04)
Syfte: Studiens syfte är att beskriva vilka pedagogiska strategier några lärare i träningsskolan använder i språk- läs- och skrivundervisning. Studien tar sin utgångspunkt i följande frågeställningar: • Hur används ...
Thumbnail

Talet om barn i specialpedagogisk handledning inom förskolan 

Ström, Charlotta (2014-04-22)
Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur specialpedagoger och pedagoger talar om barn i specialpedagogisk handledning inom förskolan. I handledning av pedagoger i förskolan urskiljs två olika sätt att handleda, konsultativ ...
Thumbnail

``Vi har barn med diagnoser, vi har barn med inte diagnoser``: En kvalitativ studie om fördelning av specialpedagogiska insatser med nedslag i två kommuner 

Unknown author (2014)
Abstract Syftet med denna studie var att undersöka huruvida olika professioner (beslutsfattare på kommunnivå, förskolechefer och förskollärare) talar om barn i behov av särskilt stöd samt hur detta påverkar fördelningen ...
Thumbnail

Alla barn är (o)lika - en studie kring möjligheter och hinder för barn i behov av särskilt stöd på en mångkulturell förskola 

Carlsson, Ann-Charlotte (2014-10-14)
Syfte: Studiens syfte är att utforska vilka pedagogiska möjligheter det finns för barn i behov av särskilt stöd på en mångkulturell förskola för att främja kommunikation, samspel och delaktighet. Frågeställningar: 1) Vilka ...
Thumbnail

"När ska jag byta krok?" En intervjustudie om faktorer som påverkar när barn inom förskolan byter till en avdelning för äldre barn 

Johansson, Lena; Lindén, Linda (2014-06-26)
Syfte: Syfte med studien är att undersöka hur pedagoger tänker kring de faktorer som påverkar/avgör när barn inom förskolan byter från småbarnsavdelning till en avdelning för äldre barn. Centrala frågeställningar i studien ...
  • 1
  • 2
  • 3

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CommunityBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Discover

AuthorCarlsson, Ann-Charlotte (1)Elg, Marie (1)Engström, Jan (1)Ferm, Tanja (1)Gedda Kööhler, Anna (1)Govik Nyborg, Marie (1)Grahn, Jessica (1)Haglund, Camilla (1)Hagström, Åsa (1)Haraldsson, Gia (1)... View MoreSubject
specialpedagogik (24)
sociokulturellt perspektiv (5)förskola (4)särskilt stöd (3)barn i behov av särskilt stöd (2)delaktighet (2)dyslexi (2)fokusgrupper (2)identitet (2)inkludering (2)... View MoreDate Issued
2014 (24)
Has File(s)Yes (24)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV